
Nieuwsoverzicht: ELLE X CIFF, IF DENIM opent eerste upcycle denim store, UNIQLO lanceert collectie met Marimekko, een nieuwe locatie voor SEEK, en meer
Beeld: Elle x CIFF
ELLE X CIFF NEEMT DEENSE MERKEN NAAR NEW YORK FASHION WEEK 2024
CIFF heeft de krachten gebundeld met ELLE en een unieke prijs in het leven geroepen, ‘Stepping Stone of the Year’, die op 1 november wordt uitgereikt tijdens de ELLE Awards 2024. Een prijs die uitsluitend Deense genomineerden kent, gericht op het veroveren van de Amerikaanse markt.
“De bedoeling van de prijs is om Deense mode te promoten en merken te helpen doorbreken op het internationale toneel, vooral in een markt als de Amerikaanse, die lastig te navigeren kan zijn. We streven ernaar om veelbelovende Deense modemerken de nodige tools en platforms te bieden om hun groei te versnellen en hun wereldwijde potentieel te maximaliseren”, aldus Sofie Dolva, directeur van CIFF. De genomineerden Remain, Forza Collective, MKDT Studio en Skall Studio krijgen een sterke kans om de Amerikaanse markt te betreden, aangezien ze zich tijdens New York Fashion Week 2025 bij CIFF voegen door te exposeren in de CIFF X CFDA Showroom. In februari 2025 gaat de winnaar met CIFF naar New York Fashion Week en presenteert zich in de CIFF X CFDA-showroom. Een kans die hen toegang geeft tot een belangrijk strategisch netwerk en relaties creëert die de basis leggen voor commerciële partnerschappen op de lange termijn.
IF DENIM opent upcycle denimstore in Rotterdam
IF DENIM opent zijn eerste fysieke upcycle denimstore in het Zwaanshalskwartier in Rotterdam. Wat begon als een droom, groeit nu uit tot een unieke winkelervaring waar passie voor denim centraal staat. “Tot nu toe hebben we onze speciale stukken vanuit ons atelier op de Lijnbaan uitsluitend online verkocht, maar dankzij de groeiende vraag van klanten op beurzen en markten, hebben we de stap gezet naar een eigen winkel. Na een zorgvuldige zoektocht naar de juiste locatie, zijn we trots om de deuren te openen van onze nieuwe denimstore”, aldus een van de mede-oprichters. In deze winkel kunnen klanten niet alleen unieke denimstukken kopen, maar ook hun eigen creativiteit de vrije loop laten. Klanten hebben de mogelijkheid om speciale items te laten maken met hun oude ingeleverde jeans. “Daarnaast organiseren we workshops en bieden we een platform voor denim-gerelateerde kunst en exposities. Kortom, IF DENIM wordt een inspirerende plek waar iedereen welkom is. We kijken ernaar uit om onze passie voor denim te delen en een community te creëren rondom duurzaamheid en creativiteit.”
“Bridging the Cap” – Mode als symbool van steun voor jongeren met kanker
De F|Fort Foundation lanceert op 6 november de campagne Bridging the Cap, in samenwerking met MARTAN en Affêre. De campagne draait om speciaal ontworpen modieuze caps, Cameron en Davis, die symbool staan voor onvoorwaardelijke steun en vriendschap voor jongeren met en na kanker. De caps zijn bedoeld voor zowel jongeren die kanker hebben, als hun vrienden, om zo solidariteit te tonen. Het initiatief komt van jongvolwassenen zoals Yoeki de Bree, die na haar eigen chemobehandelingen het idee ontwikkelde. De caps kosten €50 en de opbrengst gaat volledig naar projecten van de F|Fort Foundation.
UNIQLO lanceert herfst/winter 2024 collectie met Marimekko
UNIQLO presenteert op 24 oktober de UNIQLO x Marimekko herfst/winter 2024 limited edition-collectie, geïnspireerd op de Scandinavische natuur en bosmomenten in de herfst. Het is de derde en laatste samenwerking van dit jaar met het Finse designhuis Marimekko.De collectie bevat vier iconische prints van Maija Isola en Annika Rimala, toegepast op dames- en meisjeskleding zoals fleece vesten, lamswollen breisels, en accessoires zoals gewatteerde sjaals en tassen. De lijn brengt warmte en functionaliteit voor het koude seizoen.
Guess Jeans en House of Denim presenteren: The Next 40 Years of Denim at Denim Days
Op 25 en 26 oktober vindt het jaarlijkse Denim Days Festival plaats in Denim City en in de Passage van de Hallen in Amsterdam, waar Guess Jeans dit jaar samenwerkt met House of Denim. Tijdens deze dagen zal de onlangs gelanceerde GUESS AIRWASH™-techniek worden uitgelicht, samen met de Jeanologia-lasermachine voor denim customisatie. Denim Days is een jaarlijks evenement dat denim liefhebbers en professionals uit de industrie samenbrengt om de nieuwste trends, innovaties en duurzame ontwikkelingen in de denim sector te vieren. Het programma omvat een Denim Days Market, workshops en masterclasses, lezingen en paneldiscussies, en tentoonstellingen, wat het een must-visit maakt voor alle denim liefhebbers. Ervaar de exclusieve GUESS AIRWASH™-techniek tijdens Denim Days. Je vindt de Guess Jeans-ruimte op de Denim Days Market, gelegen bij de ingang van Denim City, waar het publiek de innovatieve productiemethoden van Guess Jeans van dichtbij kan ervaren. Bezoekers kunnen deelnemen aan verschillende interactieve onderdelen die hen meer context geven over de duurzame technologieën van het merk.
Een nieuwe locatie voor SEEK
Gedurende een maand, van begin januari tot medio februari 2025, zal modebeurs SEEK te zien zijn op een nieuwe locatie met vijf verdiepingen aan de Oranienstrasse. Daar zullen merken, showrooms, agentschappen, de Conscious Club, marketinggerichte evenementen en showcases te zien zijn, en zal de beruchte Designer Sale terugkeren. Ondanks alle kritiek is Berlijn nog steeds het Europese centrum van moderne kunst, muziek, subculturen en modetrends. Kreuzberg vertegenwoordigt deze smeltkroes en broedplaats als geen ander district. Daarom zal het nieuwe adres van SEEK zich direct naast de legendarische Voo-winkel, Blumen Delik, Hasir Kitchen en Luzia Bar bevinden. De nieuwe locatie, met name met zijn verschillende verdiepingen, biedt merken de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te cureren en te targeten: of het nu alleen op afspraak is, in contact te komen met pers en contentmakers, potentiële klanten aan te trekken of eindconsumenten. Het team achter SEEK zet zijn 15 jaar ervaring in en presenteert een nieuw, oplossingsgericht en aanpasbaar concept van een maand. Volgens het motto “de klant heeft altijd gelijk” reageert SEEK op de behoeften van de markt: geconcentreerde en coherente merkscenario’s, individueel te boeken tijdsperioden en aangepaste voorwaarden voor verschillende behoeften en doelstellingen.