Nieuwsoverzicht: Fabienne Chapot en Marthe de Groot winnen Veuve Clicquot Bold Awards, Helly Hansen wint ISPO award en consumentenvertrouwen daalt opnieuw
Beeld: Fabienne Chapot
Fabienne Chapot en Marthe de Groot winnen Veuve Clicquot Bold Awards
Op woensdagavond 19 juni heeft Fabienne Chapot de prestigieuze Veuve Clicquot Bold Woman Award gewonnen. Met de awardshow viert het luxe champagnehuis vrouwelijke ondernemers, geeft hen een podium en moedigt het toekomstige generaties aan om nog meer ‘bold’ moves te maken. Marthe de Groot won met haar tassenmerk MARIE MARIE Amsterdam de Bold Future Award. De jury, bestaande uit Chantal Korteweg (Nederlandse VN-vrouwenvertegenwoordiger en Director Social Impact & Inclusive Banking ABN AMRO), Hendrikje Crebolder (voormalig Director Development & Media bij het Rijksmuseum en o.a. lid van de Raad van Toezicht van de Europese Biënnale voor Hedendaagse Kunst ‘Manifesta’), Nancy Poleon (Founder BrandedU), Kristel Groenenboom (eigenaar containerbedrijf Groenenboom en winnaar van de Bold Woman Award 2022) en Mariëlle Smit (ondernemer en winnaar van de Bold Future Award 2022), verkoos Fabienne Chapot tot winnaar. Chapot krijgt met haar overwinning toegang tot de Veuve Clicquot-database van (inter)nationale vrouwelijke ondernemers en ontvangt inspiratie en advies van een breed georiënteerde jury. Daarnaast heeft ze toegang tot het Veuve Clicquot netwerk dat zich elk jaar verder uitbreidt met vrouwelijke ondernemers die elkaar inspireren en helpen. De Bold Future Award ging naar Marthe de Groot (29). Ze richtte in 2022 het tassenmerk MARIE MARIE Amsterdam op, met het idee dat mode een positieve kracht kan zijn en zelfs kan zorgen voor een sociale verandering. De tassen worden niet gemaakt door anonieme machines, maar door een inspirerende gemeenschap van vrouwen die een community vormen. ‘Marie-haaksters’ geven ook workshops, haken met bewoners en bezoekers van huiskamers bij sociale en zorginstellingen of zijn stamgast bij MARIE MARIE Amsterdam crochet cafés. Ze wisselen hun haakervaringen uit in haakplatforms op Whatsapp, Facebook en Instagram.
Helly Hansen wint ISPO award voor ODIN ROCK Isolated Shell Jacket
Helly Hansen, het technische outdoor merk dat wereldwijd wordt vertrouwd door professionals, is vereerd met het winnen van de ISPO Award voor de nieuwe Odin Rock Isolated Shell Jacket, beschikbaar vanaf de lente van 2025. Het nieuwe jacket is veelzijdig, duurzaam en lichtgewicht. De jas is ontworpen met feedback van professionele berggidsen, waardoor het de hoogste prestaties, comfort en bescherming biedt in verschillende weersomstandigheden. Beoordeeld door een internationale jury van brancheprofessionals en gepassioneerde atleten, viert de award het innovatieve en doelgerichte ontwerp van de jas met een knipoog naar het collaboratieve ontwikkelingsproces met bergprofessionals.
Op basis van feedback en testresultaten van JF Plouffe en Izzy Holmes, professionele berggidsen in Squamish, British Columbia (Canada), is de Odin Rock Isolated Shell Jacket ontwikkeld met functies om directe ondersteuning te bieden voor buitenactiviteiten die een harnas en helm vereisen, in een lichtgewicht, duurzaam maar flexibel ontwerp. Wetende dat bergbeklimmen vaak variërende weersomstandigheden met zich mee kan brengen, is het nieuwe Odin Rock Isolated Shell Jacket van Helly Hansen ontwikkeld met een duurzame en zeer lichtgewicht tweeweg- mechanische stretchstof, met een PFC-vrije DWR behandeling voor onverwachte buien, en een lichte, ademende mesh-knitted isolatie voor warmte op kille dagen. De tweeweg-ritssluiting aan de voorkant zorgt voor harnas-compatibiliteit en ventilatie, terwijl de verstelbare capuchon helmen kan faciliteren. Zowel de jas als broek zullen verkrijgbaar zijn in specifieke stijlen voor mannen en vrouwen in de winkel en online vanaf de lente van 2025.
Nederlandse consument weer iets negatiever
Het consumentenvertrouwen in Nederland was in juni negatiever dan in de voorgaande maand. Ook de koopbereidheid nam voor het eerst in een jaar weer af. Dit blijkt uit gegevens van het CBS. Het consumentenvertrouwen daalde in juni van -22 naar -23. Hiermee is het vertrouwen nu voor de tweede opeenvolgende maand gedaald. Dit is voor het eerst in een jaar dat het vertrouwen afneemt: in juni 2023 was het vertrouwen ook lager dan de maand ervoor. Sinds de coronaperiode (2020) heeft de Nederlandse consument in juni altijd minder vertrouwen dan in mei. De koopbereidheid van consumenten was in juni (-14) ook lager dan in mei (-12). De laatste keer dat de koopbereidheid van Nederlandse consumenten lager was dan de maand ervoor, was in juni vorig jaar. Dat was ook de enige maand in de afgelopen anderhalf jaar waarin de koopbereidheid daalde.