TOP

Nieuwsoverzicht: herenmodewinkel Broekman opent in Utrecht, omzet detailhandel stijgt, Bella Hadid nieuwe ambassadeur Chopard, Bijenkorf boekt winst

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Broekman

Nieuwe luxe herenmodewinkel Broekman opent in Utrecht

Na een renovatie van anderhalf jaar opent de familie Broekman hun nieuwe herenmodezaak aan de Lange Elisabethstraat 20 in Utrecht, laten zij weten in een persbericht. Het familiebedrijf, dat sinds 1837 bekendstaat om vakmanschap en persoonlijke service, introduceert een vernieuwd Premium Men’s Fashion concept onder de naam “Broekman”. De winkel biedt een zorgvuldig samengesteld assortiment van bekende merken zoals BOSS, Ralph Lauren en Italiaanse luxe labels als Jacob Cohen en Lardini. Daarnaast lanceert Broekman een nieuwe webshop die dezelfde kwaliteit en service online belooft. Het nieuwe logo van Broekman, geïnspireerd op een ontwerp uit 1920, verbindt de winkel met het iconische De Rode Winkel. De renovatie van het pand, “De Elisabeth”, omvat ook de realisatie van 12 appartementen, die eind 2024 worden opgeleverd.

Omzet detailhandel gestegen

In juli is de omzet in de detailhandel met 2,6 procent gestegen vergeleken met juli 2023. Hiermee lijkt de opwaartse trend weer ingezet, volgens gegevens van het CBS. In juni was er nog een daling van 0,7 procent te zien, wat betekende dat de detailhandelsomzet voor het eerst in meer dan drie jaar lager was dan in dezelfde maand het jaar daarvoor. De grootste omzetgroei in juli werd gezien bij speciaalzaken (+9,6 procent) en drogisterijen (+9,2 procent). De groei werd vooral gedreven door de online verkoop, die 10,8 procent hoger lag dan in juli 2023. Webshops die voornamelijk via internet verkopen, zagen hun omzet met 13,6 procent stijgen. Bedrijven die onlineverkoop als bijkomende activiteit hebben, realiseerden een omzetstijging van 6,9 procent.

Bella Hadid benoemd tot mondiale ambassadeur van Chopard

Het Zwitserse horloge- en juwelenhuis Chopard heeft aangekondigd dat supermodel en ondernemer Bella Hadid de nieuwe mondiale ambassadeur van het merk wordt. Deze samenwerking markeert zowel haar terugkeer op het internationale modepodium als een nieuw hoofdstuk voor Chopard. De campagne, vastgelegd door de bekende Britse fotograaf Alasdair McLellan, toont Hadid’s elegante uitstraling in zes stijlvolle foto’s. Chopard prees haar als de perfecte vertegenwoordiging van de merkwaarden: vakmanschap, duurzaamheid en joie de vivre. Hadid, die ook een succesvolle ondernemer is, uitte haar bewondering voor het vakmanschap van het luxe merk.

De Bijenkorf boekt bescheiden winst en legt basis voor groei

In 2023 realiseerde de Bijenkorf een operationele winst van bijna 7 miljoen euro, ondanks een lichte omzetdaling in een uitdagende markt met hoge inflatie en stijgende kosten. Strategische keuzes, zoals kostenbesparingen en investeringen in winkels en klantbeleving, hebben bijgedragen aan deze winststijging. De winkelbezoekers namen met 6% toe, mede door het wegvallen van COVID-maatregelen. De focus op kostenreductie leidde tot een efficiëntere bedrijfsvoering en een stijging van de EBITDA met 37%. Voor 2024 verwacht de Bijenkorf een herstel van de retailmarkt en blijft het zich richten op een onderscheidende klantervaring en verdere groei. CEO Matthijs Visch benadrukt het belang van deze stappen voor een toekomstbestendige Bijenkorf.