TOP

Nieuwsoverzicht: H&M kiest Bleckmann voor online lancering Pre-Loved Archive collectie, ‘Karakters in Retail’ onthult verhalen achter mode- en lifestyle-iconen, nieuwe modetentoonstelling ‘DARN’ in het Zeeuws Museum

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: H&M

H&M kiest Bleckmann voor online lancering van Pre-Loved Archive collectie

H&M heeft Bleckmann, specialist in end-to-end logistieke oplossingen, ingeschakeld voor de online lancering van de exclusieve Pre-Loved Archive collectie. Deze gelimiteerde heruitgave viert twintig jaar iconische designersamenwerkingen, waaronder Karl Lagerfeld, Versace en Kenzo, en biedt fans de kans om geliefde items opnieuw te kopen.Na een succesvolle winkelrelease werd de collectie nu online gelanceerd op HM.com in Europa. Dankzij Bleckmanns fashionlogistieke expertise kon H&M een vernieuwd, circulair proces creëren. Alle kledingstukken werden zorgvuldig geselecteerd, gereinigd en hersteld in Bleckmanns distributiecentrum in Almelo, waarbij de volledige workflow in slechts acht weken werd afgerond. De samenwerking biedt volledige transparantie; Bleckmanns trackingkoppeling met H&M’s e-commerce platform biedt inzicht in de status van elk item, inclusief gedetailleerde productinformatie. “Ons proces is volledig afgestemd op H&M’s exclusieve collectie,” aldus Hans Robben, programmamanager bij Bleckmann.

Nieuw boek ‘Karakters in Retail’ onthult de inspirerende verhalen achter Nederlandse mode- en lifestyle-iconen

Nederland heeft een rijke geschiedenis in mode en lifestyle, gevormd door krachtige visionairs die de retailwereld hebben veranderd met hun innovatieve ideeën en onstuitbare passie. In zijn nieuwste boek, Karakters in Retail, verkrijgbaar vanaf 21 november, neemt journalist Yvo van Regteren Altena lezers mee achter de schermen van deze dynamische industrie. Het boek onthult de persoonlijke verhalen van iconen zoals Ronald de Waal (WE Fashion), Madeleine Pauw & Christiaan Klein Pauw (PAUW), Fred Gehring (Tommy Hilfiger), Roland Kahn (AMERICA TODAY), Oger, Sander en Martijn Lusink (OGÉR), Fokke de Jong (SUITSUPPLY) en Raymond Cloosterman (RITUALS). Daarnaast biedt het boek ook een podium aan opkomende vernieuwers als Nikkie Plessen (N-Brands) en Sharon Hilgers (My Jewellery), Jason Denham (Denham), Guillaume Philibert Chin (Filling Pieces) en Philip Hillege (Skins Cosmetics). De menselijke kant van de retailwereld Karakters in Retail legt de nadruk op de menselijke kant van het vak, in plaats van technologische trends of theoretische bedrijfsmodellen. In dit boek staan de gezichten centraal – de pioniers, smaakmakers en durfals die door tegenslagen heen zijn gegaan en succes hebben gevonden. Karakters in Retail is vanaf 21 november 2024 beschikbaar voor € 24,99 via boekhandels en online kanalen zoals Libris Blz., Bol.com en Managementboek.nl.

Nieuwe modetentoonstelling ‘DARN’ in het Zeeuws Museum viert de kunst van herstelwerk

Het Zeeuws Museum opent binnenkort de tentoonstelling DARN, een eerbetoon aan het eeuwenoude vakmanschap van repareren en borduren. Vanuit de collectie van merklappen en zorgvuldig verstelde kledingstukken laat DARN de schoonheid van herstelwerk zien, een kunst die vroeger centraal stond in het meisjesonderwijs. De tentoonstelling biedt bezoekers een unieke kijk op hoe emoties en persoonlijke verhalen verweven zijn in elke steek.

Hedendaagse ontwerpers en kunstenaars, waaronder Bastiaan Reijnen, Wolfgang Tant, Elvira Mulkay en Rianne de Witte, presenteren nieuw werk geïnspireerd door traditionele technieken. Ook bijzonder: werken van feministisch handwerkcollectief Club Geluk en bruiklenen uit het MoMu en Museum Arnhem verrijken de expositie. Als openingsactie is het museum op zaterdag 30 november gratis toegankelijk voor het publiek. Details over het programma verschijnen binnenkort op de website.