TOP

Nieuwsoverzicht: MARTAN’s sharefundingcampagne bereikt laatste fase, Diane von Furstenberg kiest Zalando als retailpartner in Europa, Yeliz Çiçek benoemd tot Business Director van Studio NK

In het nieuwsoverzicht updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: MARTAN

MARTAN’s succesvolle sharefundingcampagne bereikt laatste fase

Het circulaire modelabel MARTAN nadert de afronding van zijn succesvolle sharefundingcampagne. Door de grote belangstelling is de investeringsronde uitgebreid, waarbij de laatste fase voornamelijk wordt ingevuld door professionele investeerders. Particuliere investeerders kunnen nog tot 9 maart instappen vanaf €250,-. De afgelopen maanden heeft MARTAN grote stappen gezet. Het merk presenteerde zijn collectie tijdens Paris Fashion Week, tekende zijn eerste internationale winkelcontracten en zag de online verkoop met 42% stijgen. Daarnaast kreeg MARTAN erkenning in gerenommeerde modepublicaties, waaronder 1 Granary. “De respons op onze campagne heeft al onze verwachtingen overtroffen,” zegt Eugénie Mulier, co-founder en commercial director. “Naast kapitaal hebben we een sterke gemeenschap van ambassadeurs opgebouwd die we exclusieve voordelen bieden.” Tot de investeerders behoren prominente namen zoals Thijs Verheul (United Wardrobe/Vinted), Constance Scholten (Slingshot Ventures), Anne-Christine Polet (fashion tech entrepreneur, ex-PVH), Christiaan Brommersma (ex-Mr. Marvis) en Steven Witteveen (Fashion United Business). MARTAN onderscheidt zich met een innovatief circulair model waarin afgekeurd hotellinnen wordt getransformeerd naar high-end fashion, goed voor 82% minder CO₂-uitstoot en 98% minder waterverbruik. De opgehaalde investeringen worden ingezet voor internationale groei, waaronder wholesale, Europese pop-ups en een flagship store in Amsterdam. Geïnteresseerden kunnen tot 9 maart via Eyevestor aandelen kopen.

Diane von Furstenberg kiest Zalando als exclusieve retailpartner in Europa

Modeplatform Zalando wordt de exclusieve retailpartner voor het iconische designermerk Diane von Furstenberg in Europa. Een brede selectie van DVF-ontwerpen, waaronder de iconische wikkeljurk, zal voortaan exclusief beschikbaar zijn op Zalando in alle 25 markten, naast dvf.com en de DVF-boetiek in Brussel. Met deze samenwerking zet DVF in op digitale innovatie en eigentijdse storytelling, waarmee het merk een nieuwe generatie modeliefhebbers wil aanspreken. “Zalando deelt onze visie om de kracht van vrouwen te onderstrepen en hen zelfvertrouwen te geven door mode,” aldus Diane von Furstenberg. Zalando’s medeoprichter David Schneider noemt de samenwerking een perfecte match: “DVF is een mode-icoon en we zijn vereerd om haar exclusief in Europa aan te bieden. Met onze strategische focus op inspirerende storytelling brengen we haar iconische stijl dichter bij onze 50 miljoen klanten.” De exclusieve lancering wordt in maart 2025 gevierd met een marketingcampagne, waarin de rijke geschiedenis van DVF wordt verbonden met de toekomst van mode.

Yeliz Çiçek benoemd tot Business Director van Studio NK

Studio NK heeft Yeliz Çiçek aangesteld als nieuwe Business Director. Dat maakten zowel Çiçek als het Nederlandse damesmodemerk bekend via Instagram. Met deze stap wil Studio NK haar groei versnellen en haar impact in de modewereld versterken. Çiçek heeft ruim 12 jaar ervaring in mode en media. Ze begon haar carrière bij Marie Claire en werkte daarna als adjunct-hoofdredacteur bij Glamour. Later werd ze hoofdredacteur bij Linda Meiden en Vogue Nederland. Studio NK werd in 2018 opgericht door Neslihan Kiyak, die als creatief directeur tijdloze, handgemaakte mode ontwerpt met een focus op kwaliteit en pasvorm. Met de komst van Çiçek wil het merk haar positie verder versterken en haar visie op krachtige, elegante mode nog breder uitdragen.