TOP

Nieuwsoverzicht: Nieuwe zakelijk directeur INretail, de Bijenkorf lanceert SKIMS herencollectie, Amerikaanse tak Esprit vraagt faillissement aan, en meer

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: INretail

Nieuwe zakelijk directeur INretail

Het bestuur van Koninklijke INretail heeft Arno Commandeur (58) unaniem benoemd tot zakelijk directeur.  Samen met algemeen directeur Jan Meerman vormt hij vanaf 1 december de directie van de brancheorganisatie voor ondernemers in non-food retail. Commandeur brengt ruime ervaring mee in ondernemerschap en zakelijke dienstverlening, organisatieontwikkeling en ICT en was eerder verbonden aan onder andere The Future Group en Conclusion. “Met de komst van Arno is het directieteam op nieuwe sterkte. In diverse gesprekken in uiteenlopende samenstellingen kwamen zijn enthousiasmerende en verbindende leiderschapsstijl en focus op voortdurende verbeterstappen duidelijk naar boven. Dat zijn waardevolle kwaliteiten die een koninklijke club van professionals nog krachtiger maakt en nog beter voorbereid op de toekomst,” aldus Jan Meerman. De directiefunctie bij INretail kwam vacant door het vertrek van Udo Delfgou die op 1 oktober startte als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland.

De Bijenkorf lanceert SKIMS herencollectie

Na het succes van de exclusieve lancering van SKIMS voor dames eerder dit jaar, kondigt de Bijenkorf een uitbreiding van het huidige assortiment aan met de SKIMS herencollectie, die voor het eerst in Nederland en België beschikbaar zal zijn. De collectie, bestaande uit ondergoed en loungewear voor heren, zal verkrijgbaar zijn in de Bijenkorf in Rotterdam en Amsterdam en online via de webshop. Nadat SKIMS het ondergoed voor vrouwen opnieuw uitvond, breidde het merk in 2023 uit met een assortiment voor mannen. De herencollectie brengt SKIMS’ innovatieve ontwerpbenadering van stof, stijl en pasvorm samen, met technisch geconstrueerde slips tot de zachtste boxers die hun vorm nooit verliezen. Om de lancering van de SKIMS herencollectie te vieren, zal de Bijenkorf een exclusieve SKIMS pop-up ervaring presenteren in de Bijenkorf Amsterdam. Na deze pop-up wordt de SKIMS herencollectie permanent toegevoegd aan het assortiment van de Bijenkorf in Amsterdam en Rotterdam. De SKIMS herencollectie is vanaf 28 oktober exclusief te koop bij de Bijenkorf via de webshop en in de SKIMS pop-up in de Bijenkorf Amsterdam (tot en met 24 november). Vanaf 25 november wordt de collectie opgenomen in het assortiment van de Bijenkorf in Amsterdam en Rotterdam.

Amerikaanse tak Esprit vraagt faillissement aan volgens Amerikaanse bronnen

Esprit’s Europese tak is al enige tijd failliet, en nu heeft moederbedrijf Esprit Holdings ook in de Verenigde Staten faillissement aangevraagd bij een rechtbank in New York, volgens Amerikaanse mediabronnen, meldt RetailTrends. Esprit is relatief klein in de Amerikaanse markt en onderzoekt tijdens de herstructureringsfase een kostenefficiënter model om de licentie- en merkrechten in de Verenigde Staten te beheren. Hiermee volgt het merk een soortgelijke strategie als die eerder in Europa is ingezet. In 2023 leed Esprit een verlies van circa 80 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat dit verlies, na herstructureringen en winkelafsluitingen, in 2024 aanzienlijk beperkt zal zijn, met een voorspeld verlies van 11 miljoen euro, hoewel het onbekend is of het Amerikaanse faillissement in deze berekening is meegenomen. Daarnaast worden verliezen gedeeltelijk gecompenseerd door de verkoop van merkrechten. Zo heeft de Duitse schoenenretailer Deichmann, eigenaar van onder meer vanHaren, recentelijk de rechten op het schoenmerk van Esprit overgenomen. 

bloomon en Anna + Nina slaan handen ineen voor de feestdagen

De online bloemist en het Amsterdamse lifestyle merk slaan de handen ineen voor een limited edition collectie vol verrassingen voor de feestdagen. Het limited edition bloomon x Anna + Nina boeket heeft een sprankelend rood kleurenpalet en is gevuld met enkel de allermooiste decemberstelen. De finishing touch? Kleurrijke wijnglazen, een luxe wijnstopper en een kandelaar. Deze cadeaus van Anna + Nina kun je tijdelijk als extraatje bij je bloemenverrassing in bloomons shop bestellen. De collectie is vanaf 11 november beschikbaar via bloomon.nl en vanaf 18 november in de winkels van Anna + Nina. “De magie van kerst is voor ons altijd een bron van inspiratie. We wilden iets creëren wat deze magie weerspiegelt in elk detail – van de bloemen tot de cadeaus en onze winkels. Onze gedeelde passie voor creativiteit en momenten om te vieren maken deze samenwerking zo speciaal”, aldus Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot van Anna + Nina. Daniëlle, Brand Lead bij bloomon, vertelt: “Anna + Nina stond al lange tijd bovenaan onze wensenlijst van partners om mee samen te werken. Wij zijn groot fan van het merk en denken dat het perfect aansluit bij ons product, doelgroep en onze stijl.”