TOP

Nieuwsoverzicht: Nieuwste winkel Eat Dust, nieuw gezicht bij salesteam Frans Muller Benelux, nieuwe mode-expo in het Amsterdam Museum en meer

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Eat Dust

Binnenkijken: bij de nieuwste winkel van Eat Dust in Amsterdam   

Na Antwerpen en Parijs heeft Eat Dust de deuren geopend van haar vestiging in Amsterdam. Afgelopen zomer opende Eat Dust, het denimmerk uit Antwerpen, hun nieuwste winkel aan de Leliegracht 24 in Amsterdam. De winkel is gevestigd in een historisch pand uit 1895, ontworpen door architecten die eveneens het Astoria-gebouw hebben ontworpen. De liefde voor Japan, typerend voor Eat Dust, is ook in deze winkel subtiel aanwezig. De winkel ademt ruimte en rust door de hoge plafonds en strakke, organische meubels. De geschuurde vloeren, die de oorspronkelijke houtkleur laten zien, passen bij de uitstraling. In de winkel vind je diverse collecties waaronder de vrouwenlijn ‘Girls of Dust’. De huidige Fall/Winter collectie draait om vakmanschap en modern minimalisme, geïnspireerd door de Koreaans Boeddhistische monnik en chef Jeong Kwan. Haar unisex workwear stijl is Eat Dust & Girl of Dust. Je ziet dit terug in de collectie met natuurlijk geverfde en zon-gebleekte stoffen voor een vintage look, evenals indigo geverfde stoffen, steengewassen denim en indigo koorden.

INretail vraagt het kabinet 400 miljoen euro voor winkelgebieden 

Met een werkbezoek van BBB Tweede Kamerlid Marieke Wijen-Nass aan Tilburg hebben INretail en MKB Nederland woensdag 21 augustus jongstleden hun pleidooi voor behoud van de regeling Impulsaanpak Winkelgebieden kracht bijgezet. INretail wil dat het huidige kabinet nog eens €400 miljoen investeert in deze succesvolle regeling, omdat de bodem in zicht is. Sinds de start van de Impulsaanpak Winkelgebieden in 2022 konden in 29 dorpen en steden dankzij de regeling verbeterprojecten starten. Na drie toekenningsronden wordt met alle plannen 87.000 m2 winkelruimte gesaneerd, wordt €50 miljoen geïnvesteerd in de openbare ruimte en worden meer dan 4.000 woningen gerealiseerd, waaronder 1.600 sociale huurwoningen en 1.700 betaalbare woningen. In november wordt duidelijk over welke projecten en plaatsen de laatste in totaal €22 miljoen euro wordt toegekend. “Dankzij de Impulsaanpak Winkelgebieden gaan transformatie projecten van start die anders vanwege het niet rondkomen van de financiering op de plank blijven liggen. Nu kan werk worden gemaakt van leefbaardere binnensteden”, aldus Marcel Evers van INretail. Het vorige kabinet heeft €100 miljoen geïnvesteerd. Dat leidde dankzij cofinancieringsbijdragen van marktpartijen tot een totale investering van een half miljard euro in projecten die centrumgebieden toekomstproof maken. Er zijn veel meer aanvragen dan budget en daarom verdient deze succesvolle regeling een doorstart.

Nieuwe aanwinst voor salesteam Frans Muller Benelux

Marc Tinella is sinds 15 juli jongstleden als nieuwste aanwinst met veel enthousiasme het salesteam komen versterken. Met zijn jarenlange kennis in de schoenverzorging-industrie is hij een aanwinst voor het familiebedrijf. Marc is in zijn rol als Sales Advisor verantwoordelijk voor het opbouwen en onderhouden van relaties in Luxemburg en Wallonië. Hiervoor zal hij nauw samenwerken met zowel het verkoop- als het marketingteam om de klanttevredenheid te optimaliseren en nieuwe groeimogelijkheden te verkennen. Met Tinella als toevoeging gaat het 6-koppige salesteam van Frans Muller Benelux met volle kracht het nieuwe seizoen in.
Frans Muller Benelux is gespecialiseerd in schoenverzorgingsproducten, inlegzolen en accessoires en voert onder meer de merken Collonil, Pedag, Muller and Sons en ShoeSustain. Het bedrijf heeft in april 2024 het predikaat Hofleverancier in ontvangst mogen nemen. 

Detailhandel zet ruim 1 procent meer om in tweede kwartaal

De detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2024 1,2 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het verkoopvolume was 1,3 procent hoger. Webwinkels zetten meer om… In het tweede kwartaal van 2024 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 4 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen groeide de omzet in het tweede kwartaal met ruim 9 procent. Bij detaillisten die hun producten zowel online verkopen als via een fysieke winkel, ook wel multichannelers genoemd, nam de online omzet af met -2,5 procent. Verder gingen er meer detailhandelaren failliet dan in het tweede kwartaal van 2023, maar de toename was naar verhouding minder groot dan in het gehele bedrijfsleven. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

Weekendtip! Nieuwe mode-expo is te zien in het Amsterdam Museum…

Vanaf vandaag is de nieuwe mini-expo Unboxing: Fashion from the Archives te zien in het Amsterdam Museum. Deze mini-expo toont een greep uit de modecollectie van het Amsterdam Museum en verkent hoe musea modecollecties op nieuwe manieren kunnen presenteren. Het Amsterdam Museum heeft een veelzijdige mode- en textielcollectie bestaande uit circa 10.000 objecten en presenteert deze uitgebreide collectie al ruim 50 jaar in verschillende tentoonstellingen. In Unboxing: Fashion from the Archives zijn onder andere een 16de-eeuws borststuk, creaties van toonaangevende Amsterdamse ontwerpers als Mohamed Benchellal en Tess van Zalinge en de Pink Feather Explosion-jurk van David Laport, gedragen door popster Rihanna, te zien voor het publiek. De mini-expo Unboxing: Fashion from the Archives bevindt zich in Studio Panorama in het Amsterdam Museum aan de Amstel en is te zien van tot en met 10 november 2024. Ook het overwegen waard: op 3 september organiseert het Amsterdam Museum tijdens Amsterdam Fashion Week de ‘Talk Unboxing: Fashion from the Archives’. (Mode)journalist Aynouk Tan gaat in gesprek met conservator Roberto Luis Martins, oprichter van Lichting Mariette Hoitink, Mariette Hoitink en ontwerper Tess van Zalinge. Het wordt een gesprek over de betekenis van mode uit het verleden, heden en toekomst.