Nieuwsoverzicht: Summum lanceert Summer 2025 collectie: “Colours of the Coast”,Tien steden vieren duurzame mode tijdens grootste editie van Dutch Sustainable Fashion Week, 63% van Nederlanders kiest voor tweedehands, en meer
Beeld: Summum
Summum lanceert Summer 2025 collectie: “Colours of the Coast”
Summum heeft het verkoopseizoen voor hun Summer 2025 collectie geopend met de lijn “Colours of the Coast – A summer in style.” De collectie biedt een elegante mix van levendige kleuren en neutrale tinten, geïnspireerd door de mediterrane charme van Triëste. Textilia was bij de lancering aanwezig, en mocht de collectie alvast bewonderen. Naast modieuze ontwerpen, is er speciale aandacht voor het goede doel Orange Babies. Samen met hen lanceert Summum de campagne “Stand Up for Girls!”, waarbij een deel van de opbrengst wordt gedoneerd om meisjes in Afrika naar school te laten gaan.
Tien steden vieren duurzame mode tijdens grootste editie van Dutch Sustainable Fashion Week
De elfde editie van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) wordt de grootste tot nu toe, met tien deelnemende steden en meer dan 50 evenementen. Van 9 tot en met 13 oktober vinden er in steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Bosch tal van activiteiten plaats, waaronder modeshows, workshops en talks over duurzame mode. Nieuw dit jaar is de uitbreiding van 7 naar tien steden, Arnhem, Lelystad en Rotterdam als nieuwkomers. DSFW richt zich niet alleen op het brede publiek, maar ook op modeprofessionals, met evenementen die thema’s als circulaire mode en lokale productie belichten. De #worthtowear-campagne, gelanceerd tijdens de week, benadrukt het belang van langer en vaker dragen van kleding om de impact op het milieu te verminderen. Daarnaast wordt een onderzoek gepubliceerd over de zichtbaarheid van duurzame modemerken in Nederlandse tijdschriften, uitgevoerd door SF/Collective en DSFW. Hiermee wil de organisatie aandacht vragen voor de noodzaak om duurzame alternatieven beter zichtbaar te maken voor consumenten.
63% van de Nederlanders kiest voor tweedehands: duurzaamheid en besparing centraal
Tweedehands winkelen wint aan populariteit in Nederland. Uit nieuw onderzoek van Motivaction, in samenwerking met kringlooporganisatie Het Goed, blijkt dat 63% van de Nederlanders tweedehands winkelt of hiervoor openstaat. Ruim een derde bezoekt maandelijks een kringloopwinkel, waar vooral boeken, meubels en kleding geliefd zijn. Vooral jongvolwassenen (25-34 jaar) kopen vaak tweedehands, voornamelijk via platforms als Vinted en Marktplaats. Duurzaamheid en kostenbesparing zijn de belangrijkste drijfveren. Met de Nationale Kringloopdag op 5 oktober wordt hergebruik nog verder aangemoedigd, waarbij zowel doneren als kopen van tweedehands centraal staat.
Lancering: Limited-Edition Tafellinnen Collectie van Blank Space x Danie Bles
Danie Bles onthult haar nieuwe samenwerking met Blank Space: een exclusieve, limited-edition collectie van luxe tafellinnen. Bekend om haar mix-and-match stijl waarin mode en interieur samenkomen, brengt Danie haar unieke flair naar deze collectie. Geïnspireerd door haar reizen en passie voor design, combineert ze diverse stijlen en elementen in een reeks kleurrijke en gedurfde tafellinnen sets, die elke tafel een persoonlijk tintje geven. Blank Space, het luxe tafellinnenmerk dat bekendstaat om haar hoogwaardige en opvallende designs, sluit perfect aan bij Danie’s visie op vakmanschap en interieurdesign. De collectie bevat placemats en servetten van 100% linnen, met eclectische en kleurrijke ontwerpen.