Number Nine: ‘groot geworden door klein te blijven’
Number Nine bestaat 15 jaar, hoe kijk je terug op de afgelopen jaren?
Roemer Zonneveld: “Met een goed gevoel. We zijn altijd in staat geweest organisch te groeien, met eigen liquiditeit en cashflow. Vanaf het moment dat we in 2004 het pand in de Kleine Houtstraat 9 in Haarlem betrokken – toen een verpauperde straat waar niemand een stuiver voor gaf – is het ons gelukt te groeien en persoonlijk te blijven. Ik ben er trots op dat we erin zijn geslaagd in iedere stad waar we gevestigd zijn, als een local hero worden gezien. Dat is denk ik ook de sleutel tot het succes: dat we groot zijn geworden door klein te blijven.”
Waar merk je aan dat je een ‘local hero’ bent?
“Dat zie ik aan de reacties van klanten in de winkel. En aan onze enorme database met klantengegevens. Hier komt superwaardevolle informatie uit, waardoor we precies kunnen zien hoe vaak iemand komt en hoeveel er wordt besteed. En niet alleen tijdens de uitverkoop. We doen niet zoveel aan prijsacties en de uitverkoop zetten we zo laat mogelijk in. De klant die bij ons shopt is in ieder geval erg trouw, dus die wordt niet per definitie aangetrokken door lagere prijzen.”
Heb je enig idee waarom klanten graag bij Number Nine kopen?
“Ja, ik heb wel een idee. We voeren zo’n veertig merken, waarvan we de ‘kersen’ eruit pikken, de meest bijzondere items. Vervolgens maken we daar ons eigen beeld van. We stoppen daar veel tijd en energie in, net als in de visual merchandising op de winkelvloer. Alle presentaties zijn sterk gericht op het gemak voor de klant. In een oogopslag zie je diverse combinatiemogelijkheden. Tel daar de skills van onze getrainde verkopers bij op, die klanten optimaal kunnen stylen. Het persoonlijke aspect is erg belangrijk voor ons. Dat je als vaste klant herkend wordt. Dit lukt natuurlijk niet bij elke persoon, maar dit is wel het streven. Juist daarom investeren we veel in het trainen en coachen van medewerkers. Om onder meer op een persoonlijke manier de interactie met klanten aan te gaan.”
Zijn er meer succesfactoren?
“De solide relatie met onze merkenpartners heeft zeker bijgedragen in de groei. We delen veel datagegevens om te kijken hoe we de verkoopresultaten kunnen verbeteren. Zo hebben we goede afspraken over hoe om te gaan met voorraadrisico’s en restvoorraden. Dit zorgt ervoor dat je de hele retailflow goed covert.”
Je geeft ook aan dat retailperikelen aan Number Nine voorbijgaan. Hoe doe je dit?“Door compact te blijven opereren. We hebben nu zeven winkels en dit maakt dat we nog steeds wendbaar en flexibel zijn. We zetten af en toe een streep door een minder rendabele winkel en openen vervolgens rustig elders een nieuwe vestiging. Wendbaarheid is essentieel. Wij retailen niet vanuit een ivoren toren. Ik ben continu onderweg om de winkels te bezoeken. Zo weet ik wat er leeft bij de winkelmanagers en bij de klanten. Dit is ook wat ons weerhoudt van verdere groei. De korte lijnen die we hanteren, worden dan langer.”
Dus er staan niet meer winkels op de agenda?
“Als er een mooie kans voorbijkomt, zijn we opportunistisch genoeg om naar de mogelijkheden te kijken. Een ondernemer is geen ondernemer als hij niet wil groeien. Maar: het persoonlijke aspect en de flexibiliteit moeten sowieso gewaarborgd worden.”
Wat is de belangrijkste les die je in vijftien jaar hebt geleerd?
“Dat je in de retail altijd aanstaat. De winkels zijn zeven dagen per week open en als ondernemers zijn we er 24 uur per dag mee bezig. En ik heb geleerd dat ‘nee’ niet bestaat. Er is altijd wel een oplossing voor zaken die in eerste instantie onmogelijk lijken.”
Op de schaal van 1 tot 10: welk cijfer geef je Number Nine op dit moment?
“Een 9, Number Nine, hè (lacht). We slagen er goed in klanten een compleet aanbod voor te schotelen. Dat is deels team effort en deels strategie. We hebben duidelijk voor ogen wie we zijn, waar we voor staan en hoe we ambities kunnen realiseren. Als je dit als fysieke retailer goed helder hebt in dit door online gedomineerde tijdperk, kan je daar best tegenwicht aan bieden. Ik geloof dat consumenten beide manieren van winkelen blijven omarmen.”
Wat kan beter?
“Op alle punten kunnen we altijd beter presteren. Het werven van mensen is vrij lastig. Dit vraagt erom nog meer top of mind zijn.”
Hoe gaat het met de vorig jaar geopende vrouwenmodezaak in Utrecht?
“We draaien aardig, maar nog niet top. We merken dat deze winkel een beetje kannibaliseert met de vestiging een paar deuren verder, waar ook vrouwencollecties worden verkocht. We kijken hoe we dit het best kunnen ondervangen.”
Wat maakt dat je nog zo sterk in de fysieke retail gelooft?
“De servicemogelijkheden die offline specialisten bieden. Het geven van goed advies en het aanbieden van een aantrekkelijke merken- en productenmix is online lastig te benaderen. Ik geloof in de kracht van een combinatie van zowel online als offline. We zien dat mensen zich vaak eerst online oriënteren en dan naar een winkel komen. Of juist andersom.”
Wat houdt je de komende tijd bezig?
“We zijn druk met online toepassingen in de fysieke winkels, waar ik nog niet al te veel over kan vertellen. Daarnaast zijn we bezig met een online tool voor personal shopping. Dit past natuurlijk goed bij Number Nine, omdat het persoonlijke aspect en styling hierbij samenkomen. Online klanten melden zich nu al voor personal shopping-afspraken in de winkels. Dit heeft ons op het spoor gezet om dit verder uit te bouwen. Verder bieden we sinds een maand een eigen Number Nine-collectie. Dit zorgt voor meer marge en het geeft ons de kans het merk meer te laden en iets te bieden wat nergens anders te koop is. Het zijn basics met een twist; T-shirts, sweaters en beanies in verschillende kleuren. Niet te complex, maar wel met de eigenschap dat ze snel iets toevoegen aan ons assortiment.”