Officiële opening My Lima Lima, Gymshark zet eerste stappen in wholesale, GEOX halveert verlies in 2023
Beeld: Instagram / Eloise van Oranje
Officiële opening My Lima Lima
Vrijdag 1 maart was de officiële opening van de My Lima Lima Flagship Space, opgericht door prinses Laurentien van Oranje, gravin Eloise van Oranje en zakenpartner Thomas Latcham. My Lima Lima verzamelt en verkoopt kleding en accessoires voor vrouwen. De opbrengst gaat naar goede doelen, waaronder Kids Right en Stichting Everyday People. De winkel is genoemd naar Lima, de Romeinse godin van de ommekeer. De kleding die wordt verkocht is gedoneerd door vrouwen binnen het netwerk van Eloise, haar moeder Laurentien en zakenpartner Thomas Latcham. “My Lima Lima belichaamt al mijn drijfveren: fashion met een positieve impact en duurzaam ondernemerschap voor een betere wereld”, laat de gravin via de website van My Lima Lima weten. Het idee is ontstaan “om onbenutte kleding te veranderen in waarde voor mensen die het het meest nodig hebben”, legt prinses Laurentien uit. “Ik kan niet wachten de opbrengsten te doneren en de verhalen van impact te delen!”
GymShark zet eerste stappen in wholesale en benoemt eerste CDO
Het Britse sportkledingmerk Gymshark zet de eerste stappen in wholesale door een samenwerking aan te gaan met Selfridges. Dit maakte Ben Francis, CEO en oprichter van het sportmerk, bekend middels een videobericht. Francis benoemt ook de eerste Chief Digital Officer van het bedrijf. Carly Natalizia zal deze rol vervullen, en wordt hiermee verantwoordelijk voor het volledige digitale verkooptraject.
Gymshark lanceert dit jaar een premium lijn: ‘Everywear’. Om deze luxere collectie in de markt te brengen, moest het bedrijf op zoek naar iets wat ‘iconisch’ zou zijn, vertelt Francis. Daarom besloot hij de handen ineen te slaan met het luxe warenhuis Selfridges. De collectie is dan ook exclusief hier te krijgen. Gymshark is in België en Nederland enkel nog via de website van het merk verkrijgbaar. Het sportkledingmerk opende in 2023 zijn eerste fysieke winkel in het Verenigd Koninkrijk.
Geox halveert verlies in 2023 en kondigt CEO-wissel aan
De weersomstandigheden en macro-economische situatie drukten ook op de omzet van het Italiaanse bedrijf Geox. Deze factoren zorgden voor een omzetdaling van 2,2 procent in boekjaar 2023, nadat het in de twee voorgaande jaren vooral groei doormaakte. Dit nieuws brengt Geox officieel in de jaarresultaten. Tegelijkertijd wordt een CEO-wissel aangekondigd.
2023 gaat voor Geox financieel gezien in de boeken als een ‘jaar van stabilisatie’. De omzet bedroeg een kleine 720 miljoen euro, waarvan ruim de helft afkomstig is uit de wholesale-stroom. In Geox-winkels wordt ruim 48 procent van de omzet binnengehaald. Vooruitblikkend verwacht Geox dat de macro-economische situatie ‘aanzienlijke invloed’ zal hebben op de resultaten voor 2024. Het Italiaanse bedrijf verwacht dat de inflatie, in combinatie met ‘een uiterst restrictief monetair beleid’, zal leiden tot een aanzienlijke impact op de koopkracht van de consumenten. Daarom zal het bedrijf zich blijven richten op kostenbesparingen, met als doel de winstmarge te verbeteren.