“Online verkoop gaat detailhandel niet redden”
Nederlanders geven dit jaar 8 procent meer uit op het internet, maar dat is niet genoeg om een krimp van de detailhandel te voorkomen. Dat schrijven onderzoekers van Panteia. De detailhandel zal in 2014 met 0,5 procent krimpen. Voor 2015 wordt een groei van 0,75 procent verwacht. Eerder voorspelden Thuiswinkel.org en banken als ABN Amro en ING een ander vooruitzicht.
Online voorspellingen
Thuiswinkel.org voorspelt dat de online uitgaven in 2014 met 9 tot 10 procent zullen groeien. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Verwacht wordt dat consumenten dit jaar 11,6 miljard euro uitgeven aan online aankopen.
Sneller herstel
ABN Amro gaf eerder aan dat de economie dit jaar alweer aan de betere hand is, maar verwacht pas in 2015 weer groei in de modebranche. Kledingwinkels en –merken die zich goed aanpassen aan de veranderende omgeving en consument, kunnen echter al sneller herstel verwachten. Lees hier meer over hoe je je het beste kunt aanpassen.
Lichte krimp
Ook ING voorspelt betere tijden voor de detailhandel dan de onderzoekers van Panteia. De bank verwacht voor 2014 een lichte krimp van 0,2 procent. Helaas lijdt de kledingbranche het meeste onder de terughoudende consument.
Minder faillissementen, meer consumentenvertrouwen
Het aantal faillissementen nam dit jaar al drastisch af ten opzichte van 2013. Ook deden minder winkeliers een beroep op de bijstand. Tegelijkertijd stijgt het consumentenvertrouwen al maandenlang. Het consumentenvertrouwen stond in april 2014 op -5. Begin 2013 lag dit cijfer nog rond de -40.
Lees ook: 2015 wordt het jaar van de plussen