TOP

Onze belangrijkste retailanalyses van 2022

Met het einde van het jaar in zicht blikken we terug op de online producties die we het afgelopen jaar hebben gepubliceerd. Welke achtergrondverhalen werden het bestgelezen op textilia.nl in 2022? Met stip op nummer 1 de analyse die we maakten over Westfield Mall of The Netherlands, dat een recordaantal pageviews opleverde.

Foto: Westfield Mall of The Netherlands

# Westfield Mall of The Netherlands: top of flop?

Met miljoenen bezoekers kan Westfield Mall of The Netherlands, kortweg The Mall, zich op de borst kloppen. “On-Nederlands”, is een veelgehoorde reactie. Het prestigieuze project opende in maart 2021 officieel zijn deuren. . Meer dan twaalf jaar is er gewerkt aan de transformatie van het verouderde winkelcentrum Leidsenhage tot Westfield Mall of The Netherlands, waarin eigenaar Unibail-Rodamco-Westfield (URW) meer dan € 600 miljoen investeerde. Maar is het nieuwe megawinkelcentrum alleen een succesverhaal? Na ruim een jaar maken we de balans op.

# Vanaf 1 oktober moeten ondernemers hun belastingschuld aflossen. Hoe gaan ze dat doen?

Corona lijkt uit de levens van de meeste Nederlanders verdwenen, maar bij mode- en schoenenwinkeliers drukt de opgebouwde belastingschuld zwaar op de balans. Vanaf 1 oktober moet er worden terugbetaald, tegen een oplopende rente. Een bedreiging voor de winkelstraat, zeggen retailers en experts. Wat moet er gebeuren om ondernemers erbovenop te helpen? “De NOW en TVL hebben we inmiddels afbetaald, nu de belastingschuld nog. Die zit rond een ton. Waardeloos”, illustreert Inez Scheper, eigenaar van House of Tall.

# Hoe blijf je klanten verleiden in economisch zware tijden?

De modebranche bevindt zich in een kwetsbare positie nu het inflatiespook de kop opsteekt. Veel mensen moeten op de centen letten en dan is de keuze tussen een boodschappenmand met primaire levensmiddelen of een nieuwe jurk snel gemaakt. Hoe blijf je als kledingretailer klanten verleiden, nu die steeds meer de hand op de knip houden? De financiële onzekerheid die consumenten nu ervaren, vraagt om een andere benadering. De kern: dichter bij de klant gaan staan. Hier komt het feitelijk aan op het excellent uitvoeren van je verkoopskills.

# De winkelstraat staat landelijk op de agenda, en nu?

Voor het eerst worden vitale winkelgebieden als speerpunt genoemd in het regeerakkoord. De nieuwe minister van Economische Zaken, Micky Adriaansens, reserveerde haar eerste werkbezoek voor de Rotterdamse retail. Symbolisch, of gaan overheid en gemeenten actief werk maken van de transformatie van onze stads- en dorpskernen? De regering gaat met lokale overheden aan de slag om leegstand tegen te gaan en een nauwere samenwerking tussen retail, horeca en cultuur te stimuleren. Ook worden mengformules toegestaan.

# Hoe maak ik van Black Friday, Green Friday? Sustainable storyteller Talita Kalloe geeft tips

Hoe kun je een tegengeluid geven aan de massaconsumptie op Black Friday, maar wel mee varen op de marketinggolf? Sustainable storyteller Talita Kalloe geeft 5 tips over hoe je er een duurzaam verhaal van maakt zonder te hoeven strooien met kortingen. Welke keuze je ook maakt: laat het moment niet zomaar voorbij gaan. Ook als je niet meedoet. Communicatie is het sleutelwoord. Maak een statement, wees transparant en leg uit waarom je wel of niet meedoet.