Oprichter Suittruck: ‘We moeten zuiniger zijn op onze grondstoffen’
Modeondernemer Rutger Vlaming rijdt sinds 2017 met zijn mobiel pakkenservice Suittruck door Nederland om mannen van een maatpak te voorzien. Komende jaren wil hij flink uitbreiden, onder meer in de Verenigde Staten, maar wel op een duurzame manier. “Maatkleding wordt gezien als luxe, mijn bedoeling is dat het op termijn de standaard wordt.”
Met welk idee ben je in 2017 met Suittruck begonnen?
“Met het idee om mannen gemak te bieden. Ik neem de maten op en vervolgens kan de klant onbeperkt zijn kleding bestellen. Maar die missie is in de loop der tijd heel erg veranderd. Kort gezegd is die missie maatwerk toegankelijk maken voor een breder publiek. Nu heb ik er meer een duurzaam motief voor. Tijdens het opzetten van het concept is er veel veranderd. De samenleving verandert en aan de hand daarvan creëer ik mijn visie. Heel eerlijk is het ook een onderbuikgevoel. Er breekt een ander tijdperk aan van delen, niet bezitten en hergebruiken.”
Welke consequenties heeft dat volgens jou voor de moderetail?
“We moeten zuiniger omgaan met onze grondstoffen. Wanneer mensen overgaan op het individueel ontwikkelen van kleding, wordt het voor de confectie-industrie minder aantrekkelijk om zoveel te produceren. Ik denk ook dat die manier van produceren in de toekomst aan banden wordt gelegd, dat merken zich moeten verantwoorden over de productie. Nu wordt transparantie vaak nog als marketingstunt ingezet, maar dat zal steeds meer de norm worden. Evenals maatkleding. Dat wordt gezien als luxe, mijn bedoeling is dat het op termijn wordt gezien als standaard. Met maatwerk produceer je wat werkelijk gedragen wordt. Dat is heel anders dan waar de confectie-industrie mee bezig is, als je je bedenkt dat daar bijvoorbeeld rücksichtslos 5.000 shirts worden geproduceerd en waarvan een groot deel onverkocht blijft en wordt verbrand.”
Sustainability vind je belangrijk. Hoe duurzaam ben je zelf als ondernemer? Trucks zijn immers niet erg CO2-neutraal.
“Nee, maar wanneer we naar bijvoorbeeld een grote bank gaan waar we meerdere klanten helpen, hoeven die mensen niet individueel met de auto naar een winkel te rijden. Als we financieel groeien, wil ik wel kijken naar alternatieven, zoals elektrisch rijden of een truck die rijdt op waterstof. Nu pakken we het op onze eigen wijze aan. Om circulair produceren te bevorderen, geven we 100 euro korting op een nieuw pak als je je oude inlevert en van de snijresten wordt papier gemaakt.”
Hoe gaat het nu met Suittruck?
“Op dit moment hebben we twee trucks, 203 vaste klanten, 24 vaste bedrijven waar wij staan, dit willen wij het komende jaar verdrievoudiggen. Momenteel rijden we met twee trucks vast door Nederland, waarbij ik iemand heb aangenomen voor de tweede truck. Voor grote klanten en evenementen heb ik een poule flying tailors, medewerkers die we invliegen als het druk is. Dit jaar gaan we in eigen beheer groeien tot 4 of 6 trucks en daarnaast gaan we hetzij in Nederland en het buitenland of alleen in het buitenland groeien als franchisegever. Er liggen aanvragen uit Amerika, België, Duitsland en Scandinavië. Het plan is om per land een master franchiser aan te stellen die op de hoogte is van de regels en de cultuur, ofwel die de lokale kennis heeft om deze formule uit te rollen.”
Je won vorig jaar de Franchise Starter Award. Waar heeft dat toe geleid?
“Bekendheid voor Suittruck, maar ook tot veel inzichten op franchisegebied. De prijs bestaat uit ondersteuning onder meer advocaten, accountants en franchisespecialisten. Je wordt een netwerk ingeslingerd dat je aan alle kanten ondersteunt en informeert, heel waardevol. Zeker nu we uitbreiden naar het buitenland. Zo’n advocaat bijvoorbeeld helpt dan bij het opstellen van internationale contracten. En uit die ondersteuning is ook het plan gekomen om in het buitenland gebruik te maken van een master franchiser.”
Suittruck werkt samen met de Indiase weverij Khaloom. Hoe gaat het daarmee?
“Ik heb de mensen achter Khaloom een jaar geleden ontmoet via een startup-programma van de provincie Noord-Holland. Het is een stichting die weverij heeft die stoffen maakt van honderd procent gerecyclede garen. Om meer aandacht te genereren voor kleding die is gemaakt van gerecycled textiel, zijn we de samenwerking aangegaan. Die houdt in dat wij er pakken van maken voor de kostprijs en dat de winst terugvloeit naar de stichting Khaloom, zodat zij het productieproces kunnen optimaliseren. Er zijn namelijk grote partijen bezig met gerecycled katoen, zoals G-Star en Levi’s, waar Khaloom graag aan wil leveren, maar waar ze de capaciteit nog niet voor hebben. Met dit initiatief hoopt Suittruck voldoende geld op te halen om op te schalen. Maar de samenwerking blijft ook na deze actie bestaan.”
Afgelopen najaar maakte je bekend dat je dit jaar zes trucks wilde hebben rijden in Nederland in België. Hoe staat het daarmee?
“Daar lopen we momenteel iets op achter, omdat we bezig zijn met een nieuwe innovatie, de full body scan. Met deze techniek kunnen we de maten opnemen van de klant en tegelijkertijd een avatar creëren, zodat ze meteen kunnen zien hoe een pak staat. Dit willen we op termijn breder inzetten dan alleen voor Suittruck door er een digitaal lichaamspaspoort mee te maken zodat we het ook commercieel kunnen inzetten voor andere partijen.”
Ook wil je binnen vijf jaar je debuut maken in de Verenigde Staten. Waarom daar?
“Ik heb zelf altijd gewerkt in Amerika en het is ondanks alle hectiek een land waar ook heel veel mogelijk is. Ik wil in 2022 zeven trucks in New York hebben rijden, een extreem mooi doel.”
FOTO’S: Suittruck