Overzichtstentoonstelling Typisch Fred in het Schoenenkwartier, Urban Outfitters boekt recordcijfers, winkelstraten drukker en meer
Beeld: Fred de la Bretonière
Overzichtstentoonstelling Typisch Fred en lancering oeuvre-boek ‘Soul for every Sole’ vanwege 80e verjaardag
Tachtig jaar jong wordt Fred de la Bretonière eind dit jaar. Al meer dan vijftig jaar bevindt hij zich in de voorhoede van de Nederlandse schoenontwerpers. Dat moet natuurlijk gevierd worden. Waar anders dan in het Schoenenkwartier in Waalwijk, met een overzichtstentoonstelling en een boek dat een terugblik geeft op de succesvolle carrière als schoenontwerper? Vanaf 8 oktober is de tentoonstelling Typisch Fred geopend en verplaats je je in de creatieve geest en stijlvolle schoenen van Fred de la Bretonière. Typisch Fred is een overzichtstentoonstelling met zijn meest iconische ontwerpen. Ontdek hoe Fred la Bretonière rond 1970, wat wil bijverdienen met zelf ontworpen polsbandjes en leren gespen. En verbaas je erover hoe hij vervolgens razendsnel zijn plek op de Nederlandse schoenenmarkt verovert. Al in 1976 wordt Fred uitgeroepen tot beste Nederlandse Schoenen- en Tassenontwerper. Het begin van een stormachtige carrière – in 2010 bekroond met de Italiaanse Santi Crispino en Crispiano Award – die nog lang niet voorbij is. In 2019 neemt FreSh BV de toenmalige Bretoniere Group over. De merken Fred de la Bretonière en Shabbies Amsterdam krijgen weliswaar een nieuwe eigenaar, maar de iconische schoenen en tassen blijven. Typisch Fred is daarmee zowel een oeuvre-tentoonstelling als een momentopname. Tijdens de feestelijk opening op 8 oktober is Fred de la Bretonière uiteraard zelf aanwezig. Het boek, een uitgave van Waanders Uitgevers en geschreven door Bianca Bartels, wordt een must voor iedereen die al fan was van Fred of na een bezoek aan Typisch Fred geïnspireerd is geraakt en meer wil weten over de schoenontwerper.
Urban Outfitters, Inc. meldt recordcijfers in omzet en nettowinst
Urban Outfitters, Inc., het moederbedrijf van merken zoals Anthropologie, Free People, FP Movement en Nuuly, heeft sterke resultaten gerapporteerd voor het eerste kwartaal van 2024. In een persbericht kondigde het bedrijf aan ‘recordomzet en -winst’ te hebben behaald. Dit succes is voornamelijk te danken aan de groeiende online verkoop en de omzet in fysieke winkels. In het eerste kwartaal van 2024 behaalde het Amerikaanse retailbedrijf een nettowinst van 61,8 miljoen dollar, wat na correctie 65,5 miljoen dollar is. De netto-omzet van Urban Outfitters, Inc. steeg met 7,8 procent tot 1,20 miljard dollar. Richard A. Hayne, de CEO van het bedrijf, verklaarde: “We zijn verheugd om een recordomzet en -winst voor het eerste kwartaal te kunnen melden, dankzij de voortdurende kracht van onze merken Anthropologie, Free People, FP Movement en Nuuly.”
Winkelstraten drukker
Voor het eerst sinds de coronacrisis zijn de winkelstraten in grote steden drukker dan ervoor, volgens het passantenrapport van Locatus over het voorjaar van 2024. In winkelsteden als Amsterdam, Utrecht, Maastricht en Den Bosch zijn er meer passanten geteld dan vóór de coronacrisis. In veel andere steden ligt het aantal passanten vrijwel op hetzelfde niveau als in 2019, het laatste jaar vóór de pandemie. Dit is een aanzienlijke verbetering vergeleken met 2023, toen het aantal passanten slechts 75 procent van het totaal in 2019 bereikte. De drie drukste winkelstraten dit voorjaar zijn het Damrak in Amsterdam (75.000 passanten), Hoog Catharijne in Utrecht (70.000 passanten) en De Groote Straat in Maastricht (50.000 passanten). Kleinere steden vormen de uitzondering. Hoewel deze volgens het rapport ook herstel vertonen, blijft het aantal passanten nog achter bij het niveau van 2019. Het onderzoek omvatte in totaal 33 winkelgebieden in Nederland. Het toenemend aantal passanten leidt nog niet direct tot een betere bezettingsgraad van de winkelpanden. Locatus berekende dat het aantal leegstaande panden in de zomer van 2023 ongeveer 6 procent was, en dit is nu gestegen tot 6,4 procent.
Modeontwerpster Jeltje lanceert nieuwe collectie met Wibra
Op dinsdag 21 mei om 20.00 uur lanceerde modeontwerpster en styliste Jeltje van der Pol haar nieuwe veelbelovende en limited collectie bij Wibra. De vorige samenwerkingen waren een doorslaand succes: items waren in een mum van tijd uitverkocht en klanten reageerden vol enthousiasme. Om aan deze overweldigende vraag te voldoen en fans opnieuw een kans te geven op een uniek Jel-item, presenteren Jel en Wibra ‘Jel’s collection’. ‘Jel’s collection’ bestaat uit vijf items: drie lange jurken, een korte jurk en een top met short. Elk model is verkrijgbaar in twee kleuren of prints. Jeltje van der Pol legt uit: “Ik vind het belangrijk om een collectie te ontwerpen die voor élke vrouw leuk is en waarin elke vrouw zich mooi voelt. De collectie bestaat uit makkelijk draagbare, toegankelijke modellen, passend bij veel figuurtypes. En natuurlijk voor elke maat, want deze collectie is verkrijgbaar vanaf maat 36 tot en met maat 56!” De nieuwe collectie is geïnspireerd op de aankomende zomertrends: fris, kleurrijk en vrolijk. “Deze collectie past niet alleen perfect bij mijn stijl, maar ik wil ook dat het een ‘YES! Ik heb zin in de zomer!’ gevoel oproept,” zegt Jeltje. De collectie is gemaakt van luchtige, ademende materialen. De items zijn geschikt voor meerdere draagmomenten; je kunt ze overdag dragen, naar het strand, het terras of een feestje. Het is maar net hoe je ze stylet. Extra leuk: er is ook een ‘mini me’ collectie, zodat je kunt twinnen met je kleintje! Deze sieradencollectie bestaat uit oorbellen, een ketting en een mooie armband.