Retail Happening bij Trademart in Brussel
De Retail Happening in het Brusselse Trademart brengt op 28 augustus voor het eerst op één dag de verschillende segmenten – Fashion, Baby & Kids en Home & Living – uit het inkoopcentrum samen. Voorheen organiseerde Trademart onder de noemer ‘World of Trademart’ een aparte dag voor elk segment, maar met het oog op meer service, synergie en inspiratie kiest de organisatie voor een nieuwe, bredere insteek. “Retailers oriënteren zich steeds vaker op meerdere productcategorieën”, verklaart Lorraine Swaelens, marketingmanager bij Trademart. “Daar spelen we op in door meer kruisbestuiving tussen de verschillende segmenten te bieden.”
Eigen collecties
Tijdens de Retail Happening, die van 10.00 tot 18.00 uur duurt, zijn alle showrooms geopend. Wat fashion betreft presenteert Trademart uiteenlopende merken van zowel vaste als gastexposanten waaronder Antwrp, Barbour, Corel, Eleven Paris, Gerry Weber, Lacoste, Nicce, Schott NYC en Wolford. Daarnaast is er ruime keuze op het gebied van schoenen en tassen en ‘Fashion & Accessoires & Go – kortweg FAGO genoemd – wat zich concentreert op fast fashioncollecties die direct meegenomen kunnen worden. Hierbij is het ook mogelijk items te personaliseren door de labels te voorzien van je eigen winkelnaam. Swaelens: “Vaak reizen inkopers speciaal hiervoor naar Italië of Parijs, maar wij bieden dezelfde mogelijkheden dichterbij aan. Het brengen van ‘eigen’ collecties heeft veel voordelen,zowel voor de uitstraling van je winkelmerk als voor je rendement.”
Workshops en lezingen
Tijdens het event wil het inkoopcentrum ook op andere vlakken meerwaarde bieden. Zo fungeert Trademart de gehele dag als een kennisplatform. Er worden diverse workshops en lezingen georganiseerd, terwijl exposanten tegelijkertijd ook hun vakkennis delen met de retailers. Hierbij praten experts ondernemers bij over tal van relevante ontwikkelingen en mogelijkheden. Swaelens tipt onder meer de workshop ‘smartphone fotografie’ en de workshop ‘tips & tricks voor de mooiste najaarsetalage’. “Iedereen kan wel foto’s maken en tutorials kijken, maar Frédéric Paulussen is echt een goeroe op dit vlak van wie je nog veel kunt leren. Foto’s zijn ontzettend belangrijk om je winkel op internet en sociale media te profileren en om je omzet door middel hiervan een boost te geven.” Ook handig: bezoekers kunnen na de etalageworkshop de opgedane kennis en ideeën direct in de praktijk brengen door een bezoek te brengen aan het inpandige Home & Living & Go, een inkoopcentrum voor interieurdecoratie.
Centrale ligging
Trademart is met maar liefst 140.000 vierkante meter aan ruimte (en ruime parkeeropties), een groot aantal exposanten van Belgische en buitenlandse oorsprong en bijna vijftig jaar ervaring een inkoopcentrum van formaat. Internationaal gericht ook, gezien de bezoekers uit België,
(Zuid-)Nederland, Duitsland, Luxemburg en Noord-Frankrijk. Swaelens: “De centrale ligging vlak naast de snelweg is een groot voordeel, evenals dat we alle segmenten tot aan decoratie aan toe, efficiënt onder één dak bieden.”