‘Retailers moeten Fred Mello in de eerste instantie zelf leuk vinden’ [interview]
Een jaar geleden bracht distributeur Transit Textiles het Italiaanse merk Fred Mello hier op de markt. Hoe gaat het sindsdien? Sander Defoer, accountmanager van het merk: “Retailers willen wel iets nieuws, maar durven niet altijd budget vrij te maken.”
Fred Mello is nu exact een jaar op de Nederlandse markt, hoe heb je het afgelopen jaar ervaren?
Sander Defoer, accountmanager: “Het is een nieuw merk zonder verkoophistorie, dus we merken dat retailers nog afwachtend zijn. Ze zijn wel op zoek naar iets nieuws, en als ze het zien vinden ze de collectie er ook goed uitzien, maar ze durven niet allemaal meteen de stap te nemen om budget vrij te maken. Ook omdat ze niet goed weten voor welke klant ze Fred Mello inkopen. Wij zeggen dat ze het in de eerste instantie zelf leuk moeten vinden en van daaruit opbouwen. Volgens ons kun je het alleen dan goed verkopen.”
Hoe omschrijf je Fred Mello?
“Wij omschrijven het als een merk dat je zeven dagen per week kunt dragen, omdat het een totaalcollectie bevat met zowel dress, sportswear en casual items. Voor elk moment kan een set worden samengesteld uit de collectie. De stijl van het merk is gebaseerd op de looks uit de Amerikaanse sportswear, met logo’s en het kleurenpatroon rood-wit-blauw zoals Gant en Tommy Hilfiger ook hebben, maar dan wel met de Italiaanse details in bijvoorbeeld de verfijnde knoopjes en stoffen.”
Op welke consument richt het merk zich?
“Het richt zich op de mannen tussen de dertig en veertig jaar die houden van de preppy look. Dus een chino met een hoodie en eventueel een colbertje erover heen. Het is eens stijl die past bij de kantoorjongens die niet meer strak in het pak naar de zaak gaan, maar die er wel gekleed uit willen zien.”
Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland?
“We hebben er nu 25. We hadden op meer gehoopt, maar we zijn ook realistisch door te kijken naar hoe het in de markt gaat. Als je kijkt naar wat goed loopt, dan zijn het de productspecialisten. De jongens die bijvoorbeeld alleen jassen of broeken verkopen hebben het afgelopen seizoen beter gedaan dan merken die totaalcollecties verkopen. Met onze klanten gaat het wel goed, we hebben de eerste nabestellingen binnen. Het merk heeft tijd nodig, gelukkig ligt er vanuit Italië geen druk op.”
In wat van soort winkels ligt Fred Mello?
“Mannenmodewinkels en ook de jeanswinkels, er is daartussen geen scherpe scheidslijn meer. Er zit een gat tussen merken als Vanguard en State of Art enerzijds en bijvoorbeeld een merk als Superdry. Fred Mello zit met zijn collectie tussen dit soort merken in.”
Hoeveel collecties maakt Fred Mello?
“Het merk werkt in twee seizoenen, zomer en winter, en daarin vinden verschillende leveringen plaats. Die is gebaseerd op de orders, Fred Mello maakt een collectie op papier. Ze produceren namelijk aan de hand van de bestellingen en kijken vervolgens naar de beste prijs-kwaliteitverhouding. Daardoor verschilt de marge per artikel. Gemiddeld is de basismarge 2.6, maar er zitten ook artikelen bij met een marge van 3.0.”
Hoe werk je samen met winkeliers?
“We hebben net de eerste collecties uitgeleverd en daaraan gekoppeld zit een bezoek aan de winkel waarbij we met de winkelier gaan bepalen hoe we hem ondersteunen met promotiemateriaal. Hoe we met zaken als omruilen omgaan, ligt aan de samenwerking voorlopig. We moeten het merk nog opbouwen en hebben retailers nodig die in het merk geloven. Bij retailers die de deal maken interessanter vinden dan het merk, moeten we voorlopig niet willen liggen. Dit merk verdient een eerlijke kans en dus retailers die er echt voor willen gaan.”
Wat kunnen we verder de komende tijd verwachten van Fred Mello?
“Voor nu is het belangrijk dat we naamsbekendheid krijgen. In Italië zijn ze volop bezig met promotie via social media, inzet van influencers, advertenties in kranten als La Gazzetta dello Sport en zichtbaarheid langs de voetbalvelden van acht voetbalclubs in de serie A. Dat willen wij ook in Nederland zo aanpakken, daarover voeren we nu met de Italiaanse directie gesprekken. Daar staan ze positief tegenover, mits de omzet groeit natuurlijk. Dat is het belangrijkst nu.”