TOP

Sanne Sehested over de GESTUZ spring/summer 2025-show

De zomeredities van Copenhagen Fashion Week en CIFF x Revolver zitten erop! De afgelopen week heeft onze hoofdredacteur Gina de mooiste shows en presentaties bezocht en de meest leuke (nieuwe) merken en collecties gespot. Tijdens Copenhagen Fashion Week vertoonde Scandinavisch trots haar nieuwste collecties, zo ook GESTUZ. Na afloop van de energieke show had Textilia’s Gina een kort onderonsje met oprichter en creatief directeur, Sanne Sehested. De hoogtepunten lees je in dit openhartige interview.

 

Beeld: GESTUZ

Denim, leren jassen en mini-shorts: de nieuwe, stoere GESTUZ-collectie gaf het chique Moltke’s Mansion (de locatie!) een geheel andere vibe. In deze verborgen parel, versierd met kroonluchters en 18e-eeuwse schilderijen toonde het eigenzinnige Deense merk de nieuwe collectie, die geïnspireerd is op rockmuzes uit de jaren ‘70.  De collectie combineert luxe rock-‘n-roll met vintage vibes, zoals grote revers, mini-shorts en oversized blazers. Creatief directeur Sanne Sehestedt creëerde looks die zowel overdressed als nonchalant aandoen en al met al draagbaar zijn. Het resultaat? Een unieke mix van stoer, verfijnd en vrouwelijk met een edge. Wij keken onze ogen uit…

Kun je je SS25-collectie in drie of vier woorden beschrijven?

“Luxe, rock, jaren 70, contrast.”

Hoe verliep het creatieve proces, wat herinner je je het meest?

“Ik stuitte op het verhaal van The Rolling Stones die in een grote Belle Epoque villa trokken, en ik raakte zo geïnspireerd door dat contrast. Mijn visie was om een collectie te creëren die deze zomer van luxueuze rock-‘n-roll omarmde. Ik keek naar de sterke vrouwen van de jaren 70, vooral in de muziekscene, en vond zoveel kracht in de manier waarop ze hun eigen persoonlijke verhaal creëerden in hoe ze zich kleedden.” 

Wat hoop je dat mensen meenemen van de Gestuz SS25-collectie?

“De collectie probeert een moderne kijk op de glamoureuze rockmuse uit de jaren 70 weer te geven, en ik hoop dat mensen dit gevoel van kracht en attitude meenemen. Er zit ook een speelsheid in de contrasten: alledaagse looks bestaan naast feestelijke uitgaanskleding, en het onderscheid tussen de twee vervaagt.” 

Wat is je favoriete stuk uit de collectie en waarom?

“Het is ofwel een van de slanke, door de jaren 70 geïnspireerde pakken gebaseerd op de herenkleermakerij van die tijd, of de lange pareljurk die een echte blikvanger is.” 

 

Wie is eigenlijk de Gestuz-vrouw, kun je haar beschrijven?

” ‘She is her own woman’. Ik probeer altijd ontwerpen te creëren die de kracht van vrouwen benadrukken in plaats van overschaduwen, en met inspiratie uit eerdere decennia creëren we echt stukken die ruimte laten voor interpretatie door het individu. De IT-vrouwen van de jaren 70 waren op de een of andere manier zowel overdressed als underdressed tegelijkertijd, en dat vind ik gewoon geweldig. De maatschappelijke regels over wat te dragen en wanneer worden opzij geschoven, en in plaats daarvan creëerden ze hun eigen taal van imperfecte luxe en persoonlijke stijl.” 

Een zijspoor, wat denk je dat de grootste uitdagingen zijn in de modedetailhandel?

“Er gebeurt momenteel veel in de wereld en dat beïnvloedt natuurlijk ook het consumentengedrag en de eisen. De wereld verandert en gelukkig zien we ook wetgeving komen die meer van ons als bedrijf vraagt. Ik denk dat de enige manier om deze uitdagingen bij te houden, is om voortdurend te proberen te verbeteren en een goed geproduceerd product van hoge kwaliteit centraal te stellen. Het gaat er vooral om te navigeren in een constante ontwikkeling, flexibel te zijn en de bereidheid te hebben om moedig te zijn bij het opereren in onbekende gebieden. Er vinden ook grote digitale transformaties plaats, en het is spannend om te zien waar dit ons zal brengen.” 

Hoeveel verkooppunten heb je momenteel in Nederland?

“Ongeveer vijftig verkooppunten.” 

Wat zou je willen zeggen tegen groene Nederlandse retailers die Gestuz nog niet verkopen?

“Dat hopelijk deze collectie en show hen zullen helpen zien wie GESTUZ echt is. We creëren modieuze stijlen van goede kwaliteit en zijn natuurlijk bewust van trends, maar vooral maak ik stukken die ik jarenlang in mijn kast wil hebben. En we werken altijd hard om ervoor te zorgen dat de kwaliteit in lijn is met deze visie. We streven er altijd naar om langdurige partnerschappen op te bouwen met onze retailers, dus het is belangrijk dat we de juiste mensen aan boord hebben en dat we op alle manieren kunnen supporten.”