Sexy lingerie is hot (als het aan de man ligt)
Mannen gaan dus voor sexy en uitdagend, dat is duidelijk. Marlies Dekkers, Sapph, bandjes of kant. In ieder geval heeft functionele of casual lingerie, waarin toch de meeste vrouwen zich het prettigst voelen, niet hun voorkeur. Maar daarover later in dit artikel meer.
Huidig lingerieklimaat
Het huidige lingerieklimaat in Nederland leent zich meer voor discussies over sexy lingerie dan tien jaar geleden. Lingeriekoningin Marlies Dekkers heeft er mede voor gezorgd dat spannende lingerie toegankelijker is gemaakt. In de 20e eeuw was het ondenkbaar dat een retailer als Kruidvat dit soort lingerie zou verkopen. Daarvoor moest je toch echt naar Christine le Duc. Nu gaan de verleidelijke setjes bij Kruidvat als zoete broodjes over de toonbank, mede door de spotprijs van 7,99 euro. Maar het belangrijkste verschil is; consumenten durven er openlijk voor uit te komen. Marlies Dekkers draagsters laten de bewuste bandjes zelfs het liefst aan alle kanten boven hun kleding uitkomen. Niet zo gek als je bedenkt dat een MD’tje al snel 100 euro kost.
Maar je krijgt er ook iets voor terug. Volgens een Brits onderzoek is mooie lingerie goed voor het zelfvertrouwen. Van de vrouwen die dagelijks kiezen voor comfortabel, katoenen ondergoed (29 procent) of boxershorts (10 procent) blijkt maar 4 procent zich mooi en zelfverzekerd te voelen. In tegenstelling tot vrouwen die kiezen voor een sexy hipster of kanten string. Vergroot het mannelijk enthousiasme hierbij het zelfvertrouwen van de vrouw?
Lingerieoorlog
Als het aan Marlies Dekkers had gelegen was zij echter de enige aanbieder van lingerie met ingewikkelde bandjes gebleven. Ze spande rechtszaken aan tegen Sapph, Beate Uhse, Livera (Yolanthe’s Choice) en Kruidvat, vanwege het gebruik van ‘haar’ bandjes. Waardoor er in de media over een heuse lingerieoorlog werd gesproken. Ten tijde van het schrijven van dit artikel is het oordeel nog niet geveld, de rechtszaken lopen nog. Voor de mannen is te hopen dat Marlies de rechtzaken verliest, want voor hen geldt, hoe meer zichtbare bandjes, hoe beter.
Een goedkoper setje koop je van het merk Sapph. Het merk dat Inge de Bruin heeft gestrikt om in zwart badpak met de slogan “Lets get wet” op de billboards te verschijnen. De prikkelende lingerie van Sapph Intimates bv is niet alleen goedkoper qua prijs, maar heeft ook een minder luxe uitstraling dan Marlies Dekkers. De eigen slogan van Sapph is “Dress less to impress”. Volgens Marlies Dekkers allemaal niet erg vrouwvriendelijk. Marlies ontwerpt naar eigen zeggen met respect voor vrouwen. Waar zij mét vrouwen praten, praat Sapph óver vrouwen.
Maar wat wil de Nederlandse vrouw eigenlijk? GfK vroeg de dames van 12 tot 65 jaar het hemd van het lijf. En wat blijkt… mannen en vrouwen staan lijnrecht tegenover elkaar (zie figuur 1). Terwijl bijna de helft van de mannen een sexy stijl prefereert, gaan vrouwen voor functionele/sportieve (43%) en casual (27%) lingeriestijlen. Slechts 14 procent van de vrouwen geeft aan dat een sexy/uitdagende lingeriestijl het beste bij haar past.
Er is hoop voor de mannen
Maar er is hoop voor de Nederlandse man! In oktober 2008 heeft Textilia een vergelijkbaar onderzoek uitgevoerd naar de favoriete lingeriestijl van de Nederlandse vrouw. Destijds ging slechts 9 procent van de vrouwen voor sexy/uitdagende lingerie. De kans dat de nieuwste verovering van een man gehuld is in zijn favoriete stijl neemt dus toe. Maar hoe deze vrouw te herkennen voordat zij uit de kleren gaat?
GfK maakt het de mannen wat makkelijker. Twintigers geven relatief vaker aan voor een sexy/uitdagende lingeriestijl te gaan dan tieners en dertigers. Daarnaast geven vrouwen van 40 tot 49 jaar bovengemiddeld aan te kiezen voor deze stijl. Door een combinatie te maken tussen de favoriete bovenkleding- en lingeriestijl blijkt dat de grootste kans op sexy lingerie bestaat bij vrouwen met een trendy of street kledingstijl. Deze kledingstijlen zijn favoriet bij jonge vrouwen. Maar ook vrouwen met een verzorgde kledingstijl geven aan van uitdagende lingerie te houden. Deze vrouwen zijn vaak iets ouder, en hechten bovengemiddeld aan een verzorgd uiterlijk. Zowel de twintigers als veertigers hebben over het algemeen een full time baan, waarmee ze de financiële middelen hebben om zichzelf zo nu en dan op luxe lingerie te trakteren. Vrouwen met een voorkeur voor uitdagende lingerie besteden bijna 40% meer per artikel!
Vrouwen met sexy lingerie meestal bezet
Van deze vrouwen is daarnaast bekend dat zij naar Radio 538 luisteren en graag naar RTL 4 en SBS6 kijken. Teleurstellend voor de Nederlandse man is echter, dat de meeste vrouwen met een sexy lingeriestijl reeds bezet zijn.
Maar kijken mag! In de zomer van 2009 bleek uit een Brits onderzoek dat de supermarkt het wint van de kroeg of club als het gaat om dé plek waar mannen naar vrouwen kijken. Voor de Nederlandse mannen geldt dat ze het beste naar Albert Heijn kunnen gaan om de vrouwen met een sexy/uitdagende lingeriestijl tegen te komen.
Kortom mannen van Nederland weten vanaf vandaag waarop ze moeten letten bij hun zoektocht naar een vrouw met sexy lingerie. Jammer genoeg overtreft de vraag het aanbod. Het is dus zaak meer vrouwen te verleiden tot het kopen van spannende lingerie. Mannen van Nederland; misschien zelf vaker een setje cadeau doen?
Bron: GfK ConsumerJury