TOP

Sjoerd Wilmans van Profuomo: ‘Als samenwerking echt oplevert, daalt de weerstand vaak snel’

Dorien Mouthaan, sectormanager mode GS1 Nederland nodigde Sjoerd Wilmans, sales director bij Profuomo, uit om op het GS1 Industry and Standards Event: Transforming Business Together in Warschau te spreken over “Reversing the chain Stop buying, start selling”. Dat was in oktober. Nu is hij in deze column aan het woord: "De bereidheid om samen te werken speelt een sleutelrol."

“Wie kent niet het spreekwoord ‘De kleren maken de man’ ? Iemands kleding bepaalt het aanzien dat hij heeft. Kleding was lange tijd de bepalende factor voor iemands imago. Inmiddels is er op dat vlak veel meer concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan gadgets zoals een smartphone. Dat is echter maar één van de uitdagingen waar de modewereld momenteel voor staat. Hoe zorg je ervoor dat kleding weer vaker in het ‘koopbrein’ van de consument komt en hij meer geld aan modeartikelen besteedt?”

“Het is belangrijk dat leveranciers en retailers in actie komen. Verticalen geven het voorbeeld.  Deze grote bedrijven beheersen hun keten van A tot Z en dat biedt vele voordelen. Volgens mij is de manier om de strijd aan te kunnen dan ook dat leveranciers en retailers meer grip op de keten creëren. Hierbij spelen de bereidheid om samen te werken en gestandaardiseerde informatie-uitwisseling een sleutelrol.”

Verkopen

“Hoewel Profuomo als familiebedrijf een lange historie heeft, is ons business model de laatste jaren flink vernieuwd om aan de nieuwe marktomstandigheden te voldoen. De traditionele samenwerkingsvormen zijn uitgebreid met diensten zoals Vendor Managed Inventory (VMI). Ter illustratie: we hebben inmiddels zes fulltime medewerkers in dienst die de voorraad van onze retailers monitoren, aanvullen en terughalen. In essentie zorgen we zo dat de juiste producten op het juiste moment in de winkel liggen. Op die manier zorgen we ervoor dat de retailer kan doen waar hij of zij goed in is: de focus op de klant en de regie van het winkelconcept bewaken.” 

Trendbreuk

“Onze aanpak is best een trendbreuk met het verleden. Toen leek het doel soms om zoveel mogelijk producten aan de retailer te leveren. De zogenaamde ‘sell-in’ was leidend. Dat is inmiddels omgekeerd en de focus ligt nu bij de ‘sell-out’. Deze verschuiving vraagt een andere manier van denken. Het gaat er om de keten te optimaliseren. Het proces zo goed mogelijk te organiseren en schakels op elkaar af te stemmen. EDI is onmisbaar in die optimalisatieslag. We kunnen informatie op de winkelvloer verzamelen en delen om samen de vierkante meters in de winkel maximaal te benutten.

Dezelfde taal

“Data verzamelen begint al vroeg in het proces. Al bij de het ontwerpen van een collectie benut Profuomo (verkoop)informatie uit de winkel. Zo baseren we onze producten niet op een gevoel alleen. We ontwerpen op basis van concrete feiten en sluiten veel beter aan op de wensen van consumenten. Deze aanpak is overigens alleen succesvol als informatie gestandaardiseerd wordt vastgelegd en gedeeld. Standaarden zoals GS1 EDI maken de communicatie binnen de keten sneller en gemakkelijker. Bovendien weten we zeker dat we allemaal dezelfde taal spreken en er geen onduidelijkheid ontstaat door onnodige conversieslagen.”

Vertrouwen

“De technologie is dus aanwezig en de businessmodellen die we nu bij Profuomo toepassen, tonen aan wat ketenintegratie in de praktijk kan opleveren. Toch ligt deze manier van samenwerken soms nog wat gevoelig bij ketenpartijen. Het vraagt namelijk transparantie en een andere denkwijze in voorraadbeheer en inkoop. Hierbij is vertrouwen noodzakelijk. Zodra mensen zelf ervaren wat procesintegratie via EDI en samenwerking echt kunnen opleveren, daalt de weerstand vaak snel. Dan ligt de weg open naar een keten waarbinnen verkoop echt centraal staat en waarin bedrijven samen de concurrentie aan kunnen. Nu en in de toekomst.”