TOP

‘Slechte winkelmeters verdwijnen vanzelf door maandelijkse opzegtermijn’ *

Langs een doorgaande weg in het Noordhollandse plaatsje Heiloo zit Melange7, een gemixte winkel zoals die in de retail vaak als voorbeeld wordt genoemd. Op 1.700 vierkante meter heeft ondernemer Yassine Hanyn een restaurant, wijnhandel, bakker, woon-, mode- en accessoirewinkel ondergebracht die bovendien elke dag van 9 tot 21 open is. “Dit is het nieuwe winkelen. De traditionele, fysieke boetiek gaat het niet redden.”

Waarom ben je dit concept in Heiloo gestart, een plaats met nog geen 23.000 inwoners?

 

Yassine Hanyn: “Geen idee. Althans, ik heb hier niet bewust voor gekozen, het is zo gelopen. Ik woon zelf in Alkmaar, waar ik ook eigenaar ben van 1480Foodbar. Dit pand kwam toevallig voorbij. Ik had dit concept al vijf jaar in mijn hoofd. Ik wilde een totaalconcept creëren waar je een ochtend en middag of middag en avond kunt doorbrengen. Dat kan hier. In Heiloo zijn de kosten lager als je een pand van deze afmetingen wil hebben en hier is genoeg ruimte voor onze evenementen.”

 

“Ik heb hier met de combinatie shopping en eten een aanbod gecreëerd waarmee je met gemak uren kunt doorbrengen. Met lekker weer kun je hier heerlijk in het zonnetje lunchen op het terras of ’s avonds barbecuen. Bij de inpandige bakkerij kun je brood meenemen voor thuis, lekker wijn of olie uit de tap en tegelijkertijd kun je kleding, parfum, sieraden of spullen voor je huis kopen in de hoek van Rivièra Maison. Maar je kunt je shopmiddag ook afsluiten in ons restaurant.”

 

Melange7 Bakker en restaurant

Melange7 heeft een inpandige bakkerij en als je doorloopt, kom je in het restaurant.

 

 

Welke modemerken hangen er bij Melange7 in de rekken?

 

“We vertegenwoordigen in totaal 23 deelnemers in de winkel, met in het modesegment merken als Mac Jeans, Ibiza People, Tailor&Elbaz, Milla, Rinascimento, Rino&Pelle, Juffrouw Jansen, Repeat Cashmere en Given. Daarnaast hebben we kinderkleding voor kids tot 12 jaar met kindermerken variërend van Petit Bateau, Noppies tot Tumble ’n Dry. We missen nog een goed mannenmerk, dus ik roep geïnteresseerden bij deze op zich bij mij te melden. We hebben nog een paar prachtige meters over.”

 

Melange7 Heiloo Juffrouw Jansen 

Vrouwenmerken zijn goed vertegenwoordigd in Melange7, de winkel zoekt nog mannenmodemerken.

 

Je komt zelf niet uit de modebranche, wat is precies jouw achtergrond?

 

“Ik ben een creatief zonder diploma. Ik ben geboren in Casablanca waar ik door financiële omstandigheden al jong mijn eigen geld moest verdienen. Dat deed ik als 7-jarige op de markt waar handelaren hun assortiment verkochten op hun kleedjes. Aanvankelijk hielp ik ze met de verkoop bij die kleden. Doordart ik er elke dag was, kende ik uiteindelijk de hele markt met zijn handelaren uit mijn hoofd. Handelaren vertrouwden mij van lieverlee hun handel toe, waardoor ik buiten de markt hun waar kon verkopen aan consumenten. Het verschil mocht ik houden. Dat liep zo goed dat ik tegen de tijd dat ik 12 jaar was meer geld verdiende dan de marktkoopman met het grootste kleed. Zelfs meer dan de gemiddelde goed opgeleide Marokkaan. Zonder dat ik hoefde in te kopen.”

 

Melange7 Heiloo Kidshoek 

De kidshoek van de Heilooër conceptstore.

 

“In het koppelen van consumenten aan handel, van welke aard dan ook, ben ik heel vroeg heel goed geworden. Op mijn zeventiende ging ik naar Nederland en ben ik begonnen met het rondbrengen van pizza’s in combinatie met taxi rijden ’s nachts. Ja, ik maakte belachelijk veel uren, maar ik wilde zo snel mogelijk zelf ondernemen. Het zit in mij om door te gaan totdat ik niet dieper kan zakken. Ik heb met succes drie vestigingen van New York Pizza gehad, maar met een restaurant dat ik had opgezet in Heiloo had ik minder succes. Het is echter mijn eer te na om dan op te geven. Het restaurant in Heiloo heb ik uiteindelijk er bovenop gekregen en door dat succes kreeg ik mijn handen weer vrij om dit op te zetten.”

 

Hoe heb je het geregeld achter de schermen met de verschillende leveranciers?

 

“Ik ben eigenaar van het pand en verhuur meters aan de deelnemers, die ze overigens per maand kunnen opzeggen. Al het personeel dat hier werkt is bij mij in dienst, ook dat van de bakkerij. Ik vind het belangrijk dat de klanten worden geholpen door vaste gezichten. Dat schept duidelijkheid en maakt je zaak herkenbaar. Anders zouden er met de wisseling van deelnemers steeds andere gezichten in de zaak staan.” 

 

“Het kassasysteem is speciaal ontwikkeld op basis van software voor de horeca. De pakbon wordt direct ingevoerd en het systeem registreert alle betalingen die vervolgens direct op de rekening van de deelnemers worden bijgeschreven.”

 

Melange7 winkelbeeld

Melange7 heeft uiteenlopende, hippe mode-en schoenenmerken in de rekken hangen.

 

“Hier doe ik wat ik heb geleerd op de markt: vraag en aanbod bij elkaar brengen, zonder verantwoordelijkheid te hebben voor de inkoop. Dit concept is erop gebaseerd dat je kunt vermenigvuldigen door te delen. Dat zorgt ervoor dat het bedrijf zichzelf tot een succes kan maken. Door die maandelijkse opzegtermijn kunnen de meters die niet goed lopen er snel uit vandaan worden gehaald. De samenwerking met de deelnemers zorgt er ook voor dat we samen verantwoordelijk zijn voor het succes van de winkel. Producten die niet lopen, kunnen snel worden gewisseld wat tegelijkertijd voor vernieuwing in je assortiment zorgt.”

 

Melange7 bestaat nu ruim een jaar. Hoe gaat het?

 

“De maanden april en mei hebben we al 25 procent geplust ten opzichte van verleden jaar. Dat is goed als je je bedenkt dat we verleden jaar de opening hadden in die periode en dus veel bezoek trokken. Inmiddels zijn we zeker in de regio bekend. Alleen al het restaurant trekt gemiddeld tweeduizend bezoekers per week.”

 

“Ik kan zeer tevreden zijn dus. Dat had ik wel verwacht, maar zeker weten doe je het nooit. Ideeën worden immers pas werkelijkheid als het in staat van uitvoering komt. Maar Melange7 bewijst dat als je in een concept gelooft en het aan de man kunt brengen dat je er dan het maximale uit kunt halen.”

 

Melange7 Heiloo woonhoek Riviera Maison 

De shop-in-shop van Rivièra Maison.

 

Naast Melange7 en 1480Foodbar geef je ook nog een eigen glossy uit. Kunnen we nog meer van je verwachten?

 

“Mijn ambitie is om landelijke bekendheid te vergaren met Melange7. Hopelijk kan ik er andere retailers mee inspireren. Want ik denk dat we moeten accepteren dat we een heel andere tijd tegemoet gaan. Als je accepteert dat het anders wordt, kun je kritisch kijken naar je mogelijkheden. Iedereen heeft het erover dat de fysieke winkel terugkomt, maar dat is volgens mij niet zo. Ik verwacht nog meer faillissementen en verwacht ook dat de consument steeds vaker wordt geprikkeld door internet.”

 

Hoe ziet volgens jou de toekomst van de retail eruit en die van jezelf in die wereld?

 

“Fysiek winkelen wordt een dagje uit voor consumenten. Die willen een dag vermaak, daarom is horeca ook zo belangrijk in dat aanbod. Daarnaast willen mensen nu meer beleven in plaats van sparen en bewaren. De oude consument ging nog vol voor aanzien door bijvoorbeeld een complete outfit van Louis Vuitton aan te schaffen, het liefst noemden ze zichzelf ook nog zo. De nieuwe generatie wil iets unieks en hecht minder waarde aan merken. Ik geloof dan ook niet meer in het hoge segment.”

 

“Ik denk dat het belangrijk is dat winkeliers geregeld iets moeten organiseren voor hun klanten. Geef ze een reden om naar je winkel te komen zodat je kunt laten zien wat je te bieden hebt. Wij doen dat ook met bijvoorbeeld modeshows of een barbecue voor de buurt.”

 

“Mijn eigen toekomst? Nu moet ik maar eens op zoek naar een vrouw en kinderen. Ik ben blij dat ik jonge leeftijd het maximale uit mezelf heb kunnen halen zonder dat ik rekening heb hoeven houden met anderen, maar ik geloof dat een leven met een partner en kids ook veel moois kan brengen.”

 

Melange7 kleding rekken

Het gecoate staal waarvan ook de kledingrekken zijn gemaakt, is doorgevoerd in het hele interieur.

 

Reactie op dit retailmodel van branchespecialist Edwin Belt van Inretail:

Indien we dit concept langs de INretailmodellen leggen, zie ik twee p’s uit onze marketingmix. Allereerst de p van plek; hier geldt dat is gekozen voor een combinatie van restaurant en mini-warenhuis op een plek die aansluit op het centrum. Melange7 is een plekverrijker voor het dorp Heiloo en ligt aan de doorgaande weg en goed zichtbaar. Voor de klant is dit een ultieme ervaring van een klein warenhuis waar de klant centraal staat en zich thuis moet voelen. Mede door de combinatie van horeca kan dit gevoel versterken om langer te verblijven.”

“Daarnaast zie ik de p van product: dit is een productmatcher en inkoopstrateeg in één. Het assortiment is sterk afgestemd op de klant die hier graag komt wat dus een constante zoektocht is naar het ideale assortiment. De wijze van inkopen past hierbij, de merken hebben hier een plek waarbij ze toegevoegde waarde leveren aan het concept. Verandert de interesse van de doelgroep, verandert dus ook het aanbod. Die flexibiliteit biedt Melange7.”

“Het blijft een interessante ontwikkeling om diverse branches onder één dak, welke complementair zijn aan elkaar, te vermarkten. Hiermee versterk je in ieder geval de verblijfsduur en de kansen om toegevoegde waarde te creëren.”

Afbeelding_Retailmodellen

Aan de slag met de Inretailmodellen

 

Brancheorganisatie Inretail heeft samen met onderzoeksbureau Q&A een nieuwe draai gegeven aan de marketing p’s. Samen hebben ze Inretailmodellen gemaakt, een praktische navigatietool waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden. 

Er zijn zeven p’s geformuleerd waarmee modewinkeliers snel kunnen bepalen waar hun retailhart ligt (passie), wie er uiteindelijk blij van wordt (profijt), de klant of onderneming en waar de retailer op kan sturen. Daar zijn de randvoorwaardelijke p’s voor: product, plek en persoon. Het verschil maken vervolgens p’s van plezier en promoten. 

Alle informatie over de Inretailmodellen, inclusief voorbeelden, kun je hier bekijken.

 

 

Meer lezen over de Inretailmodellen?

 

 Hieronder vind je de eerder verschenen afleveringen in de serie over Inretailmodellen:

 

 

Bekijk ook de video over de Inretailmodellen: wat gebeurt er en wat vinden ondernemers ervan?