Steeds meer ‘Just-In-Time’ inkoop
Steeds sneller kunnen inspelen op de wensen van de klant, daar gaat het uiteindelijk om. Als alles al een half jaar vooraf wordt ingekocht dan is het tijdens het verkoopseizoen onmogelijk om nog bij te sturen. Gevolg: je loopt omzet mis, de voorraden lopen op en de aantrekkelijkheid van je winkel en collecties nemen af.
Met een goede planning vooraf, wordt JIT inkoop actueel. Plan vooraf wanneer je wat echt nodig hebt en stem collecties en aantallen af op het verkooppatroon. Reserveer voldoende open-to-buy budget. Zorg voor een goed standaard assortiment dat wekelijks kan worden aangevuld door de leverancier. Maak ook afspraken met de leveranciers over doorverkoop.
Zo worden alle verkoopkansen benut, de voorraden verlaagd, gaat de omzetsnelheid omhoog en het voorkomt onnodige afprijzingen. En het wekelijks bijkopen met het open to buy budget in het seizoen zorgt voor een actueel, aantrekkelijk en maandelijks wisselend winkelbeeld.
JIT inkoop betekent ook keuzes maken in je leveranciersbestand. Beoordeel een leverancier op leverbetrouwbaarheid, prijs/kwaliteit en de mogelijkheid om meerdere keren per seizoen te leveren. En last but NOT least, of ze flash collecties kunnen aanbieden, geheel afgestemd op de trends van dat moment.