Bellamy Gallery: ‘Steeds minder mensen willen fast fashion’
Na eigen winkels en een eigen collectie sinds dit jaar ook wholesale; vanwaar deze beslissing?
“In januari dit jaar stonden we voor het eerst op Modefabriek. Dit was naar aanleiding van tal van aanvragen van retailers, of we Bellamy Gallery ook niet aan hen wilden verkopen. Daar waren we eigenlijk nog niet mee bezig geweest en we zagen ook weinig ruimte in de marge. Maar in samenspraak met de detaillisten zijn we tot een middenweg gekomen. Als je een artikel meteen voor de juiste prijs ophangt is er relatief weinig afschrijving aan het einde. Ze vinden ons label een fijne toevoeging qua prijs/kwaliteit. Onze producten sluiten goed aan bij veel van hun merken.”
Op welke manier?
“Veel merken zijn vooral bezig met thema’s en een plaatje neerzetten, op die manier worden veel collecties samengesteld. Wij werken anders, als we een item ontwerpen willen we bijvoorbeeld de perfecte kol in merinowol voor dit seizoen. De tendens dat mensen liever iets moois kopen en dat langer aan doen groeit. Steeds minder mensen willen fast fashion: een item twee keer aantrekken om het vervolgens weg te gooien. Dat besef groeit. Winkels zoals Maggy’s in Spakenburg, Van Dijk in Waalwijk of Rinsma in Gorredijk gaan daarin mee en verkopen sinds dit najaar Bellamy Gallery.”
Hoe loopt de wholesale nu?
“We liggen bij zo’n 40 multibrand stores in Nederland en 15 in België. Jos Bles Labels is onze agent in Nederland en zij zijn heel erg enthousiast. Met name over wat we in season nog na kunnen leveren. Wij hebben een korte supply chain, want alles wordt in Europa geproduceerd, en reageren snel. Retailers kunnen tijdens het seizoen onze producten met ons nabestellen en deze worden binnen drie weken geleverd. Het aantal nabestellingen is heel hoog, bij Jos Bles Labels gaven ze aan dat ze dit niet eerder zo hadden meegemaakt. Het is erg leuk om te zien hoe positief er op onze producten wordt gereageerd.”
Hoe zie je de toekomst van jullie wholesale?
“We willen heel graag uitbreiden richting Duitsland, daar zoeken we naar agenten. In Nederland zitten we nu van noord tot zuid, maar er zijn nog veel plekken waar we terecht kunnen. Natuurlijk hebben we een wish list, maar het gaat er vooral om dat mensen achter onze filosofie en onze producten staan en Bellamy Gallery omarmen.”