TOP

Sterke afname kledingwinkels, behalve tweedehands

Zo luidt de naam van het rapport dat ABN AMRO vandaag presenteert. Uit dit rapport blijkt dat het aantal modewinkels sinds de coronapandemie met 10 procent is gedaald. Er zijn voornamelijk minder winkels in schoenen, damesmode en kinderkleding. Daarnaast vlakt de groei van de totale bestedingen aan kleding, zowel online als fysiek, af. Opvallend is de aanhoudende toename van winkels die tweedehands kleding verkopen.

Beeld: Perry Merrity II via UnSplash

De verplichte sluiting van winkels tijdens de coronapandemie en de sterke groei van online winkelen als reactie daarop hebben geleid tot een versnelde daling van het aantal fysieke winkels op lange termijn. In februari 2022 brak de oorlog in Oekraïne uit, gevolgd door hoge inflatie en aanzienlijke kostenstijgingen, wat de situatie verergerde. Over de periode van januari 2020 tot en met augustus 2023 is het aantal kledingwinkels met bijna 10 procent afgenomen.

Aantal tweedehandskleding winkels nemen toe

In tegenstelling tot de algehele daling van het aantal kledingwinkels, is er een opmerkelijke stijging van bijna 11 procent in het aantal tweedehands kledingwinkels in de genoemde periode. Sinds 1 januari 2010 is hun aantal zelfs met 55 procent toegenomen, waardoor er in augustus 2023 669 tweedehands kledingwinkels zijn. Uit een recent consumentenonderzoek van ABN AMRO blijkt dat vooral vrouwen en jongeren openstaan om tweedehandskleding te kopen. Ruim de helft van de vrouwen en bijna 40 procent van de 18-29-jarigen geeft aan weleens tweedehands kleding te kopen, en vooral jongeren tussen 18 en 29 jaar beschouwen vintage kleding als hip.

De verwachting is dat de verkoop van tweedehands kleding blijft groeien. Deze groei vindt voornamelijk online plaats en ook in winkels waar voorheen alleen nieuwe kleding werd verkocht. Bovendien wordt deze groei waarschijnlijk gestimuleerd door de recent ingevoerde Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV), waarbij kledingproducenten en importeurs verplicht zijn om de door hen verkochte kleding na gebruik terug te nemen voor recycling of hergebruik.

Consument schaft minder snel nieuwe kleding aan

De coronacrisis heeft geleid tot een snelle afname in totale bestedingen aan kleding. Na aanleiding van het heropenen van de samenleving nam in 2022 het aantal bestellingen toe. Mensen gingen weer naar kantoor en deden activiteiten buiten de deur, waardoor de noodzaak om nieuwe kleding te kopen steeg. Inmiddels neemt de bestedingen aan kleding weer af. Dit kan verklaard worden aan de hand van consumenten die hun consumenten hun geld steeds bewuster uitgeven nu veel producten duurder zijn geworden. Zo is de prijs van dames- en herenkleding sinds februari 2022 met gemiddeld 10 procent gestegen en die van baby- en kinderkleding bijna 13 procent. Een deel van de gestegen kosten aan huur, inkoop en personeel berekent de retailer dus door aan de consument. Een andere oorzaak voor druk op bestedingen aan kleding is de verschuiving van producten naar diensten. Consumenten geven na de verplichte lockdowns meer geld uit aan reizen en horeca.

Aantal schoenenwinkels neemt af 

Het aantal fysieke schoenenwinkels daalt al geruime tijd, en dit kan worden toegeschreven aan verschillende factoren. Eén daarvan is dat steeds meer traditionele kledingwinkels ook schoenen gaan verkopen. Bovendien bieden online kledingwinkels zoals Zalando en Wehkamp een breed scala aan schoenen. Vooral gympen zijn erg populair bij zowel jongeren als volwassenen, en deze worden voornamelijk online of in sportzaken gekocht, wat ten koste gaat van de traditionele schoenenwinkels.

Zichtbaar online 

Ondanks een vertraging in de groei van online kledingaankopen, wordt verwacht dat platformbedrijven en webwinkels een groter deel van de markt zullen veroveren vanwege de vraag naar gemak en lagere prijzen. Voor traditionele kledingwinkels blijft het cruciaal om hun online zichtbaarheid te vergroten, omdat veel consumenten eerst online onderzoek doen voordat ze naar de fysieke winkel gaan. Het is verstandig als fysieke winkels zich richten op het bieden van kwaliteit, inspiratie en een aangename winkelervaring, in plaats van zich te richten op een groot assortiment.

Het volledige rapport van ABN AMRO lees je hier