Street en activewear op de beurzen (ss2020): wie, wat en waar?
Het nieuwe oriëntatie- en inkoopseizoen is weer losgebarsten. Grote kans – gezien het aanbod van verschillende events – dat outdoor-, street-, activewear en urban mode opvallende aandachtstrekkers worden. De belangrijkste locaties, tips en nieuwtjes op een rij.
Voor wie alle beursreizen al heeft geregeld én voor diegenen die nog denken aan een last minute tripje: nog even een selectie van de belangrijkste feiten en weetjes.
Zie voor meer informatie ook Textilia #6, de editie met beurstips en kleurcombinaties
Waar WSM (voorheen White Street Market), Milaan
Wanneer 15-17 juni
Wat WSM is een b2b én b2c event dat zich richt op street, sportswear en het nieuwe, actuele thema: duurzaamheid. In het creatieve Tortona-district biedt de organisatie een ruim aanbod in infotainment. Zo zijn er tal van presentaties, evenementen en paneldiscussies. Er is een speciale samenwerking met de Nederlandse ambassade, waarbij duurzame Nederlandse initiatieven als het regenjassenmerk Maium en het platform Fashion For Good zich presenteren. Ook is er een rondetafelgesprek met onder meer James Veenhoff, mede-oprichter van House of Denim en denimproducent Candiani over het thema ‘hoe produceer je milieuvriendelijke jeans’.
Wie o.a. Amsterdam Denim Days, Blue of a Kind, Converse, Fila, Freitag, Gumshoe & Xplct studio, Neige, Surfrider, Teeshare, Vivienne Westwood.
Waar Paris Fashion Week, Parijs
Wanneervanaf 18 juni
Wat Tijdens de Parijse modeweek zijn er diverse mode-events, waaronder de beurzen Man/Woman, Tranoï en het nieuwe Ciff Paris. Daarnaast zijn veel merken, zoals Filling Pieces, In Gold We Trust en Daily Paper vertegenwoordigd in een showroom.
Wie o.a. Filling Pieces, In Gold We Trust, Daily Paper (showrooms), Astrid Andersen, Brosbi, Ejder, Forét, Hummel Hive, The North Face Black Series, Tonsure (Ciff Paris), Anthology Paris, FDMTL, Frisur, Homecore, Karhu, La Paz, Nanamica, Penfield (Man/Woman), Airinum, Aprvd, Labruyere en Meus (Tranoï).
Waar SBC Brand Event, Leusden
Wanneer 24 juni
Wat Tijdens het SBC Brand Event is er deze editie heel actueel speciale aandacht voor duurzaamheid. In het atrium vind je het ‘sustainability square’, met merken die aan steeds belangrijker wordende voorwaarden als milieuvriendelijkheid en maatschappelijke betrokkenheid voldoen. Daarnaast zijn deze dag alle showrooms geopend.
Wie o.a. O’Neill, Sinner, Ipanema, Tweka, G.I.G.A. , DX en Tenson.
Waar Seek, Berlijn
Wanneer 2-4 juli
Wat Verwacht de nodige reuring op Seek, want een aantal trouwe exposanten, waaronder Champion, Alpha Industries en Farah jubileren. Zelf organiseert Seek ook een blockparty in samenwerking met Overkill en Asics Tiger. Naast plezier is er natuurlijk aandacht voor zaken. Na een succesvolle introductie in januari keert Trade Union terug. In deze kleinschalige ruimte exposeren geselecteerde merken als Libertine Libertine, Eat Dust, Lee en Han Kjøbenhavn en kan er tegelijkertijd direct geschreven worden.
Wie Ben Sherman, Butcher of Blue, Clae, Dr. Denim, DVA Myacha, Hummel, Kangol, Kings of Indigo, Lazy Oaf, North Hill, Preach, Stance, Universal Works, Woodbird.
Seek, foto: Jan Kapitän
Waar Panorama, Selvedge Run & Zeitgeist, Berlijn
Wanneer 2-4 juli
Wat Met Selvedge Run & Zeitgeist brengt Panorama een mix van denim en urban outdoor met oog voor ambacht, kwaliteit, duurzaamheid en historie. Nieuwe exposanten zijn dit keer onder meer KnowledgeCotton Apparel, Gorouta, Novesta, Tali Kushnir en Blaumann Jeanshosen. De hallen 1 tot en met 4 van Panorama krijgen deze editie de opzet van een conceptstore, met aanbieders uit de mode, beauty, interieur en lifestyle. In hal 4 vind je het urban segment, met een industriële look en denim en outdoorcollecties.
Wie o.a. Garcia, Iriedaily, Jack & Jones Plus & Premium, Nickelson, Noisy May, No Excess, Petrol Industries, Tom Tailor Denim.
WaarOff_South by Modefabriek, Amsterdam
Wanneer 8 juli
Wat Modefabriek introduceert deze zomer het nieuwe Off_South by Modefabriek. Een aantal kilometers verwijderd van het gelijktijdige Modefabriek kunnen voorlopende winkels en merken op het gebied van street- en activewear, denim, ‘new classics’ en young fashion elkaar ontmoeten in de creatieve, industriële setting van Temp. Amsterdam. Een B2B-event, maar dan op een ontspannen en informele manier. Let op: de tijden zijn anders – van 11.30 tot 21.30 uur – en volgens de organisatie draait alles om ‘ontmoeten, delen en storytelling’, onder het genot van een hapje en drankje. Er rijdt een shuttleservice tussen Off_South en Modefabriek.
Wie o.a. Amsterdenim, ASFVLT, Björn Borg Footwear, Blake Seven, Champion, Clean Cut Copenhagen, Denim.lab, Edwin Jeans, Elvine, Fjällräven, Forét, Gabba, Goosecraft, Iriedaily, Just Junkies, KnowledgeCotton Apparel, Krakatau, Lotto Sport, Minimum, Nowadays, Only & Sons, Pig & Hen, Plain, Preach, Selected.
Waar Modefabriek, Amsterdam
Wanneer 8-9 juli (let op: de beurs is dit keer op maandagen dinsdag)
Wat Modefabriek breekt met de jarenlange traditie van zondag en maandag als beursdagen. In plaats daarvan kiest de organisatie deze zomer voor maandag en dinsdag. Dit als antwoord op de groeiende populariteit van de zondag als verkoopdag in de winkels. ‘We kregen steeds vaker van bezoekers te horen dat de maandag makkelijker is voor beursbezoek dan de zondag’, aldus Modefabriek-ceo Lucel van den Hoeven. Naast kersverse collecties heeft het event weer tal van nevenactiviteiten zoals talks van onder andere Jan Agelink – over de invloed van digital design op mode en retail – en Kirsten Jassies, over hoe je een diepere relatie krijgt met je Instagramvolgers.
Wie een aantal merken staan zowel op Modefabriek als op Off_South by Modefabriek. Dit zijn onder meer Amsterdenim en Fjällräven. Andere exposanten als Bestseller, Fancy Farmers en Lexon delen de merken op. Verdere labels zijn o.a. Birkenstock, Blue Seven, Garage, Gola Classics, Guess Jeans, Indicode.