TOP

Sud Mannenmode start met kleedservice aan huis

Mannenmodewinkel Sud in Zwolle start met een nieuw concept: Thuisgekleed.nl, een kleedservice aan huis voor senioren en mensen met een beperking. Oprichter Karsten Storms wil dit concept de komende jaren landelijk uitbreiden onder meer via zelfstandig winkeliers.

Thuisgekleed.nl wordt officieel gelanceerd in februari 2020 en biedt kleding gericht op senioren en mensen met een beperking aan via de webshop, de kleedservice aan huis maar ook in de winkel in Zwolle-Zuid. De kleedservice begint in een straal van circa 40 kilometer van thuishaven Zwolle, vertelt oprichter en winkeleigenaar van Sud, Karsten Storms. De bedoeling is om het concept de komende jaren verder uitbreiden. “Binnen vijf jaar willen we heel Nederland kunnen bedienen”, zegt hij.

Keuzes maken

Het idee voor Thuisgekleed.nl is ontstaan toen Storms op zoek ging naar nieuwe manieren om relevant te blijven. “Onze kledingwinkel bestaat nu 29 jaar en we zijn tot acht jaar geleden een pure mannenmodezaak geweest”, vertelt de modeondernemer. “De afgelopen acht jaar hebben we ook vrouwenmode verkocht, maar we zagen dat steeds minder en minder worden, terwijl we met mannenmode groeien. Daarnaast staat het retaillandschap onder druk en moet je als ondernemer keuzes maken. Ik heb gekeken naar waarmee we kunnen vernieuwen en groeien.”

Simone en Karsten Storms van mannenmodewinkel Sud in Zwolle starten met Thuisgekleed.nl

Nieuwe kans

De nieuwe kans bleek niet ver weg te liggen. Het idee voor Thuisgekleed.nl is namelijk voortgekomen uit de behoefte van twee doelgroepen die de winkel al bedient: senioren en mensen met een beperking. Dit zijn klanten die steeds minder makkelijk de deur uit kunnen voor een nieuwe jas of broek. Storms: “Vaak kwamen ze met een begeleider naar ons toe, maar de laatste jaren is dat wegbezuinigd. Gaandeweg hebben wij de rollen omgedraaid door met kleding naar die mensen toe te gaan. Die klanten willen ook modieuze, kwalitatieve kleding dragen en waar nodig specialistische kleding eventueel aangepast door een kleermaker. Daaruit is Thuisgekleed.nl ontstaan.”

Landelijke dekking

De modeondernemer wil met Thuisgekleed.nl landelijke dekking bereiken via onder meer eigen winkels en zelfstandig winkeliers. Hiervoor zal er een soortgelijk model worden ontwikkeld als waar schoenenplatform Topshoe mee werkt. Topshoe is een online samenwerkingsverband van schoenenwinkeliers, dat de voorraadsystemen koppelt van zelfstandig winkeliers. Bestellingen worden geleverd vanuit de dichtstbijzijnde winkel. “In ons geval gaan we aanvragen die we krijgen via onze website doorspelen naar aangesloten winkeliers in de buurt van die klant”, zegt Storms. “Daarnaast gaan we werken met dropshipment, waarbij we de gehele voorraad van merken aanbieden op onze webshop zonder deze te hoeven inkopen. Op basis van de postcode van de aanvraag zal het toegekend worden aan de dichtstbijzijnde winkelier die desbetreffende merk voert.”

Keurmerk

Storms wil onder meer op die manier zelfstandig winkeliers mee laten profiteren. Bij de selectie van winkels let hij erop dat die hetzelfde serviceniveau kunnen bieden voor de doelgroep van Thuisgekleed.nl. “Daarom gaan wij ook keurmerken behalen als Senioren OK en Dementie Vriendelijk.”