Tendens: survival of the fittest
Regelmatig als ik bij ondernemers langs ga, praten we over het al dan niet vernieuwen van de winkel. Wat mij dan opvalt, is dat ondernemers vaak bang zijn dat ze geen euro meer zullen verdienen als ze iets veranderen aan hun vertrouwde winkel. Maar is dat eigenlijk wel zo?
Te laat
Bij Hans Boodt Mannequins zijn we continu bezig met vernieuwing, maar ik geloof niet dat ik daardoor bevooroordeeld ben. Ik denk niet dat verandering slecht is voor de portemonnee. Integendeel zelfs. Ik kan juist zo een aantal voorbeelden aanhalen waarbij vernieuwing te laat kwam. Een belangrijke les, want dat gevaar loert meer dan ooit. De tijd verandert in razend tempo en key is dat je te allen tijde ‘interessant’ moet blijven voor je klant.
De laatste tijd zijn er helaas een aantal gerenommeerde bedrijven uit ons retail-landschap weggevallen. Gevestigde namen, waarvan we 5 jaar geleden een voorspeld faillissement simpelweg hadden weggelachen. Waarom? In mijn ogen omdat ze te laat waren met zich aan te passen aan deze tijd. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven als Skooter, Hans Textiel, Fashion shops vd Ven, Piet Kerkhof, Schoenenreus, Landgraaf gezinsmode en zelfs Maison de Bonneterie heeft haar deuren moeten sluiten.
Survival of the fittest
Met het actief blijven aanpassen van je concept, koop je in mijn optiek marktaandeel. Uiteraard komen er veel meer facetten bij kijken, maar pas vernieuwen als de omzetten teruglopen, is als je het mij vraagt te laat.
Er zijn verschillende manieren om aan je klant te laten zien dat je ‘bij de tijd bent’. Vergeet niet dat alles draait om het product dat we verkopen. In ons geval is dat kleding en die kleding wordt verpakt en verkocht in een doos, namelijk de winkel. Wie denkt dat die winkel dezelfde kracht of functie heeft als 10 jaar geleden, zal het waarschijnlijk merkbaar zwaarder hebben. Vergelijk het met een online ‘winkel’. Een website die 5 jaar geleden is gebouwd is, zonder aanpassing, vandaag de dag niet meer up-to-date. Klinkt heel logisch. Waarom zou dat met een ‘stenen’ winkel anders zijn?
Aan de man
De vraag is dus: besteden we wel genoeg aandacht aan de middelen die voorhanden zijn om de winkel aan de man te brengen? De uitstraling van de winkel, de etalage? De entree, instore materiaal? De aandacht voor je website en de inzet van social media is ondertussen een vaststaand feit.
Helaas blijken veel ondernemers Facebook een lastig medium te vinden, omdat ze niet weten wat ze moeten posten. Maar zo ingewikkeld hoef je het juist helemaal niet te maken. Persoonlijk vind ik het altijd leuk om dagelijks een post van een winkeltje uit Rotterdam voorbij te zien komen. Bijvoorbeeld; “het setje van de dag”. Het geeft je het gevoel dat je betrokken bent.
Vernieuw!
Om terug te komen op de namen die ik zojuist noemde. Piet Kerkhof… kort voordat ze failliet gingen waren ze begonnen met het opzetten van een nieuw en verbeterd concept. Helaas te laat. Hetzelfde geldt voor Maison de Bonneterie… Winkels die bekend stonden om veel allure, maar voelde je die allure nog wel de laatste tijd? Helaas is het van verandering nooit echt gekomen.
De conclusie lijkt helaas voor de hand te liggen. Deze bedrijven hebben hun concepten te laat aangepast naar de huidige tijd. Er zijn altijd ambitieuze ondernemers die het verschil willen maken en de aandacht van jouw klanten bij je wegnemen. Vernieuw en blijf ze een stap voor!
Martijn de Groot (30) is al meer dan vijf jaar werkzaam bij Hans Boodt en doet de sales voor het bedrijf in Nederland. In die functie is hij verantwoordelijk voor het bedenken en uitvoeren van de salesplannen.