TOP

Tips voor succesvol inkopen (deel 2)


Inkopen is een van de leukste taken van een mode-ondernemer, maar ook een van de moeilijkste. Want je bent collectioneur en budgetbewaker tegelijk. Daarom geven drie retailers praktische tips om te onthouden tijdens dit inkoopseizoen. “De kunst van inkopen is ook niet inkopen!”

Volgens Paul Hurenkamp, eigenaar van Paul Hurenkamp Men & Women in Brummen is succesvol inkopen een mix van op digitaal gebied scherp zijn – zoals het bekijken van doorverkoopcijfers – én van op pad gaan. “Ik ben nu ook weer op weg naar een nieuw merk”, vertelt Hurenkamp als we hem bellen. Puur inkopen vanuit mijn bureau, werkt voor mij niet. Ik wil de producten zien en voelen. Ik wil weten wat ik inkoop. Dit betekent dat ik mijn winkel vaak moet verlaten om op zoek te gaan, maar gelukkig heb ik een goed team van medewerkers dat ik achterlaat.” 

 

Bijkopen in het seizoen

Hurenkamp legt na een gedegen voorbereiding zijn voelsprieten uit op internationale beurzen. “Zo’n tachtig procent van de collectie komt voort uit de afgelopen seizoenen, daarnaast houd ik ruimte voor nieuwe merken. Door de goede samenwerking met leveranciers kan ik redelijk veel bijsturen in het seizoen: slowmovers vervangen en fastmovers bijbestellen bijvoorbeeld. Mijn budget voor voororders wordt minder, ik koop steeds vaker in het seizoen bij. Ik zit nu op ongeveer zeventig procent en ik denk erover om naar 65 procent te gaan.”

 

Hoge omloopsnelheid

Wanneer het budget en de agenda het toelaten gaat Hurenkamp twee keer per week – meestal op maandag en donderdag – op pad om zijn assortiment aan te vullen. “Door regelmatig vernieuwing te brengen blijf je je klanten en je medewerkers verrassen. Vorige zomer, toen het zo lang warm was, ben ik heel vaak naar World Fashion Centre in Amsterdam gereden om bij te kopen. Ik kocht er korte broeken, jurkjes en meer hoogzomeritems.” Medewerkers zetten de nieuwe aanwas vervolgens op social media, met een hoge omloopsnelheid als gevolg. Hurenkamp: “Bijkomend voordeel was dat ik door nieuwe producten toe te voegen ook de rest van de collectie goed uitverkocht, waardoor ik mijn marge behield.”

 

Elkaar aanvullen

Michelle Bunk werkt sinds zes jaar als inkoper en manager bij Maggy’s in Bunschoten-Spakenburg. Samen met eigenaar Maggy Hopman koopt ze de nieuwe collecties in. “Maggy werkt het liefst vanuit haar gevoel, terwijl ik de meer rationele factor ben tijdens de inkoopperiode. Zo vullen we elkaar goed aan.” Tijdens trainingen bij Cube Retail heeft ze meer kennis opgedaan op het gebied van inkopen en inkoopbudgettering. “Ik doe het voorwerk, analyseer de merken en diens prestaties op onder andere productgroepen en maten. Die informatie verwerk ik in de inkoopbudgettering.”

 

Nettoresultaat

“We merken dat onze resultaten de afgelopen jaren zijn verbeterd, vertelt Bunk. “We kopen niet meer in dan we hebben gebudgetteerd, maar we houden altijd ruimte voor nieuwe labels en om in het seizoen te kunnen bijsturen met bijvoorbeeld ‘open to buy’. Als we merken dat we gaan plussen, kopen we bij. Naar mate we langer op deze manier werken, hoe minder we hoeven af te prijzen. Het nettoresultaat is onder aan de streep beter, doordat we onze marges behouden.”

 

Per maand budgetteren

Bunk: “We gaan nu per maand budgetteren, in plaats van per seizoen. Per jaar krijgt een merk een bepaald budget dat we verdelen over de maanden. Het wordt namelijk steeds belangrijker dat wat je binnenkrijgt direct draagbaar is. Bij alles wat we inkopen vragen we ons af: is dit ready to wear? Een dikke trui komt er bij ons in juli niet in. Daarnaast kopen we dát wat bij ons past. We weten wie we zijn en waar we voor staan en daarbij zoeken we naar de juiste merken, collecties en parels. Ook al is een merk nog zo’n hype, als ons gevoel daarbij niet klopt en het niet bij ons past kopen we het niet. De kunst van inkopen is ook niet kopen!” 

 

Eigen gevoel volgen

“Weet wat je wil uitstralen”, zegt ook Ilse Honkoop, eigenaar van Ilse Hoofddorp in Hoofddorp. “Dat is sinds de opening van mijn winkel steeds weer mijn uitgangspunt. Alles moet kloppen, van het logo tot de collectie en de sfeer in de winkel. Wat inkoop betreft volg ik dan ook mijn eigen gevoel. Ik weet wat ik wil uitstralen met mijn assortiment en alles wordt met liefde ingekocht. Ik kijk niet wat anderen doen en bij twijfel koop ik niet in, ook al is het een bekend merk. Er wordt niets gekocht waar ik niet achter sta.” 

 

Klankbord

Honkoop: “Inkopen is als een hobby voor mij, ik vind het zo leuk. In mijn hoofd maak ik setjes met wat ik allemaal heb gezien.” Dit gevoel combineert de ondernemer met een sterk cijfermatige aanpak. “Ik ben volledig geautomatiseerd via Softwear Automatisering en heb zo goed zicht op de doorverkoop en mijn voorraad. Ik budgetteer op basis van doorverkoopcijfers. Bij elk label kijk ik welke producten goed zijn geweest en wat ik voor komend seizoen nodig heb. Daarbij kijkt inkoopadviseur Stef Bus van Bus Bedrijfsadvies mee en dat is heel fijn. Uiteindelijk maak ik mijn eigen beslissingen, maar een klankbord is zeker een goede hulp.” 

 

Meer inkooptips? Lees dan ook deel 1 en het volledige verhaal met meer praktische tips in Textilia 8.