TOP

Toekomst van mannenmode: ‘Pakken zijn niet dood’

De mannenmode-industrie is de laatste jaren sterk aan verandering onderhevig. Op de conferentie FashionistaCon spraken verschillende experts op het gebied van de mannenmode. "Pakken zijn niet dood", is een van de uitspraken die er werden gedaan.

Begin november vond de conferentie FashionistaCon 2016 van Fashionista.com – een belangrijk online platform voor de internationale mode-industrie – plaats. Dit zijn de belangrijkste bevindingen over mannenmode die tijdens dat evenement zijn gedaan: 

– “Pakken zijn niet dood”

Tom Kalenderian, executive vice president and general merchandise manager van de mannenafdeling van Barneys New York zei tijdens de conferentie van Fashionista.com: “Pakken zijn niet dood, maar we dragen ze gewoon anders.” Volgens Kalenderian wordt het pak tegenwoordig veel vaker met een T-shirt en sneakers gedragen. Ook stelde de Barneys-man dat de sneaker nog altijd dé schoen van het moment is.

– Terugkeer van minimalisme

Volgens Jacob Gallagher, mannenmoderedacteur van The Wall Street Journal, ziet dat de industrie genoeg heeft van de ‘overdadige’ mode die we nu veel zien. “We gaan een terugkeer van het minimalisme uit de jaren tachtig met referenties naar ontwerpers als Yohji Yamamoto and Comme des Garçons meemaken”, zo stelde Gallagher tijdens de conferentie. Ook Kalendrian beaamde dat de mannenmode minimalistischer gaat worden. 

– Invloed van jeugdcultuur

Volgens Kalendrian gaat ook de jeugcultuur een sterke invloed hebben op de mannenmode. Ook blijft Instagram een belangrijke bron van inspiratie voor veel ontwerpers en merken. 

– Innovatie

Jian DeLeon, menswear editor van trendplatform WGSN, ziet een grote invloed vanuit outdoorkleding- en accessoires, zoals Gore-Text en nanotechnologie: “Steeds meer mannen en vrouwen zullen naar kleding zoeken die je warmhoudt als het buiten min 5 graden is,” zegt hij. Verder spraken de aanwezige experts over hun wensen voor de toekomst van mannenmode. Gallagher: “Ik zou graag zien dat de innovatie die in sneakers wordt gestopt, ook voor kleding zou gelden. Kleding wordt nog altijd gemaakt van vezels die we al tientallen jaren gebruiken, terwijl sneakers zo technologisch geavanceerd zijn.”