TOP

Trend: Athleisure, het nieuwe segment in de mode

Athleisure, mode voor sport en vrije tijd tegelijk, blijft de aandacht trekken van de internationale markt. Ook de Nederlandse retail maakt steeds vaker kennis met dit groeiende, veelzijdige en vooral lucratieve segment.

Wie deze dagen de term ‘athleisure’ googelt, valt een enorme hoeveelheid aan informatie ten deel. Athleisure – de kruising tussen functionele sportkleding (athletic) en vrijetijdsmode (leisure) die voor verschillende doeleinden gedragen kan worden – is razend populair en dat is te merken. 

Trend

Aan de onophoudelijke stroom merken die sportieve (sub)lijnen introduceren – van Beyoncé’s Ivy Park, Blend Athletics, Nikkie en Zoe Karssen tot Mavi Jeans, die daarvoor denimgoeroe Adriano Goldschmied aantrok – tot ketens als H&M, Zara en Mango, die inmiddels allemaal voorzien zijn van een speciale sportfashionafdeling. Als het invloedrijke Vogue Italia in de augustus 2016-editie groots op de cover ‘When sport meets fashion’ zet, onderstreept dit nog eens de grootsheid van de trend.

Trendforecaster Jan Agelink noemt athleisure zelfs een belangrijke nieuwe modestandaard, die te vergelijken is met bekende moderichtingen als klassiek, landelijk (country) en casual. “Athleisure is van een trend uitgegroeid naar een blijvende modebeweging, die naast casual wear komt te staan en het in zich heeft groter dan dat te worden.”

Outfits

Tel daar de online aandacht bij op: modeblogs en -sites als Highsnobiety en Hypebeast en social media als Instagram en Snapchat staan dagelijks vol met dit fenomeen. Modellen tonen de nieuwste sportfashion items en fitgirls shinen op ‘gymspirationfoto’s’ in workout poses. Wat vooral opvalt zijn de outfits: flitsende leggings, tops en hoodies die schijnbaar nonchalant, maar opvallend stijlvol gecombineerd worden met contrasterende bomberjacks, oversized vesten of stoere leren jacks.

Comfort

Het is athleisure ten voeten uit: sportieve, maar modieuze kleding, die te allen tijde gedragen kan worden. “Alles draait om comfort”, zegt trendforecaster en uitgever van View Publications David Shah, die afgelopen juli op Modefabriek een trendsessie over athleisure verzorgde. “Deze kleding wordt net zo belangrijk in ons leven als denim.”

In een uitgebreid achtergrondverhaal in Textilia 3 spreken we Jan Agelink (trendforecaster Street X Active en schoenen voor Textilia), Peter Blaas (mede-eigenaar Perfectly Basics), Marjolein Buss (mede-eigenaar Deblon Sports) en David Shah (trendforecaster en uitgever View Publications) over de toekomst van deze trend, wie de bepalende sleutelfiguren zijn en hoe je er als retailer op in kunt spelen.


Wil je het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.