Trend: modemerken werken steeds vaker met sportmerken en -clubs samen
Daags nadat Prada en Adidas via social media hun verrassende samenwerking bekendmaakten, beheerst alweer een nieuwe soortgelijke collab de modemarkt. Nike en Dior schijnen samen te werken aan een exclusieve editie van de bekende Air Jordan 1 sneakers. Er is nog geen officiële bevestiging, maar diverse internationale media berichten over deze mogelijke krachtenbundeling.
Denimpartner
En er gebeurt meer, op commerciëler niveau bijvoorbeeld. Zo kondigt Replay deze week aan dat het de komende vier seizoenen de nieuwe officiële denimpartner is van de Franse voetbalclub Paris Saint-Germain. Eerder was het jeanslabel al verantwoordelijk voor tal van officiële (denim) cluboutfits van FC Barcelona. G-Star Raw is sinds kort verbonden aan de Duitse profvoetbalclub Borussia Dortmund.
Juventus
Ook de Italiaanse topclub Juventus, werkgever van onder meer de Nederlandse voetballer Matthijs de Ligt, hengelt al een aantal seizoenen nadrukkelijk naar connectie met de modebranche. Afgelopen januari lanceerde de club diens eerste streetwearcollectie ‘Icon Collectie’ op het b2b/consumentenevent White Street Market in Milaan. Onlangs volgde een opvallende driezijdige collab met streetwearlabel Palace en Adidas. Kijkend naar de laatste ontwikkelingen rijst de vraag: wie volgen?