Trend: zou corduroy nu echt doorbreken?
Corduroy, ribcord of babyrib: de stof was in alle soorten en maten op de beurzen te zien. Terwijl de stof bij merken voor een ietwat oudere doelgroep eigenlijk altijd wel aanwezig is geweest, duiken de modische merken er nu ook massaal op. Op de Berlijnse modebeurs Bread & Butter experimenteerde merken als Drykorn met het materiaal door een laagje wax aan te brengen waardoor colbertjasjes een glanzende, luxe en bovenal een jongere uitstraling krijgen. Veel merken verwassen de ribstof om ze zo van de populaire ‘heritage’ ofwel vintage look te voorzien. Ook de kleur slijt bij het wasproces iets waardoor bruine broeken een roestige look krijgen, overigens de populairste tint voor winter 2012-2013.
Nederlandse markt
Nederlandse mannenmodemerken springen ook massaal in op de ribcordtrend. Op de Modefabriek was er een ruim aanbod in ribbroeken, colbertjasjes en hier en daar zelfs een shirt. Babyrib lijkt vooralsnog het populairst, de grote bredere ribbels zijn misschien toch nog ietwat oubollig?
Een stukje geschiedenis
Corduroy bestaat al veel langer onder de naam manchester en werd voornamelijk gebruikt voor werkbroeken en werkmanskleding. In de jaren zeventig werd uit marketinggronden de naam veranderd in corduroy en de stof werd toegepast in modieuze broeken en jassen. De stof heeft in de lengterichting zachte ribbels met een vleug. De fijnere uitvoering van deze stof wordt Tinneroy of baby-rib genoemd. Tinneroy is zo soepel dat er zelfs blouses en kinderkleding van gemaakt kunnen worden.