Trenddag: Corine Makkink en Max Dekker over de Nederlandse vrouw
Tijdens de succesvolle Trenddag van Textilia op maandag 11 mei, werden de trends van zomer 2016 gepresenteerd door trendwatchers Jan Agelink (jeans), Christine Boland (algemeen en vrouwenmode) en Els van Son (schoenen). Voorafgaand aan de leerzame presentaties, spraken ook Corine Makkink van Gfk en retailadviseur Max Dekker in de Koningszaal in Artis over het kleedgedrag van de Nederlandse vrouw.
Cijfers
Corine Makkink – bij Gfk verantwoordelijk voor Fashion & Lifestyle onderzoek – startte de half uur durende presentatie met een aantal algemene cijfers. Zo is in 2014 het aantal bestedingen in de vrouwenmode gedaald met 3 procent. Dit komt vooral omdat er minder shoppingtrips waren. Vooral de zelfstandige zaken, de discounters en de markten hebben hier last van. De leeftijdscategorie waarin het slecht gaat, zijn de 12- tot 39-jarigen, zij kopen veel liever goedkope kleding bij winkels zoals Primark. Winkels die zich focussen op de 65-plusser doen het goed.
Kleinere spanning mode
Max Dekker begeleidt al ruim twintig jaar bedrijven bij het definiëren van hun merkpropositie en concretiseren daarvan in product- & presentatie concepten. Hij vertelde dat de spanning in de mode steeds kleiner wordt: formele kleding wordt steeds vaker gecombineerd met casual kleding.
Mode-invloed
De mode-invloed gaat van trends door bekende mensen naar duurzaam, slow fashion en uniek. Ook moeders zijn volgens Dekker trendsettend. “De jeugd is altijd rebels geweest maar die van nu zijn in een warm bedje terecht gekomen en kleden zich daarom ook kalmer. Zara op de Veluwe noem ik dat.” De oudere groep toont nu juist steeds meer expressiekracht in de kleding.