Truus Omta van Piet Zoomers: ‘Flitsende modesector loopt achter met digitaliseren ketenproces’
De tijden van de handmatige invoer van gegevens en het over en weer mailen van informatie, ligt ver achter ons. Minder administratieve fouten en beter inzicht in verkoop en voorraad, waardoor je uiteindelijk onderaan de streep meer overhoudt. Dat ís GS1 EDI.
Ooit koesterde Truus Omta, commissaris bij Piet Zoomers de gedachte dat een standaard EDI-berichtenset alleen voldoende zou zijn. “Dat je daar een strik omheen kon doen en die met een gerust hart bij de retailer kon neerleggen. Die illusie heb ik inmiddels verworpen.”
Dorien Mouthaan, sectormanager mode GS1 Nederland, laat in deze blog . Truus Omta, commissaris bij Piet Zoomers aan het woord. Zij verwacht dat de modesector nu snel grote stappen kan zetten. “De modesector is flitsend als het om de mode gaat, maar op het gebied van EDI lopen we achter.”
“De modesector is flitsend als het om de mode gaat”
In de snelle modeketen is een snelle, responsieve keten gebaseerd op uniforme informatie, bijvoorbeeld artikelgegevens van belang. En juist dat is het hele EDI-principe, dé basis om informatie goed betrouwbaar en efficiënt te kunnen uitwisselen.
Omta: “De modesector is flitsend als het om de mode gaat, maar op het gebied van EDI lopen we achter. Een standaard berichtenset voor EDI hebben we uiteraard nodig, maar het blijkt dat elke organisatie in de praktijk zijn eigen ‘personal touch’ eraan geeft.”
“Laten zien dat het werkt”
“Ik verwacht echter wel dat de modesector nu snel grote stappen kan zetten. De modesector is op dit moment in razend tempo afspraken aan het maken over het gebruik van de berichtenset.”
“Wij hebben nu forse stappen gezet die de modesector een impuls kunnen geven. Met voorbeelden kunnen we laten zien dat het allemaal echt werkt. Het is nu aan alle partijen om ermee aan de slag te gaan.”
Verschillende EDI-berichten nu ook geschikt voor omnichannel
Werkgroepen binnen GS1 Nederland hebben nieuwe gebruiksregels aan de EDI-berichtenset opgesteld en toegevoegd, onder meer aan het verkoop- en voorraadbericht.
Sebastiaan van Zundert, projectmanager Retail non-food van GS1 Nederland licht de nieuwe berichtensets – waar online retail steeds meer mee te maken krijgt – toe:
-
De afspraak is om in het verkoopbericht (SLSRPT) expliciet de verkoop- en voorraadlocatie te benoemen.
“De verkoop- en voorraadlocatie zijn bij steeds meer transacties niet langer dezelfde. Consumenten kunnen op internet een product kopen en in de winkel afhalen, maar in de winkel een bestelling plaatsen en die vanuit het distributiecentrum thuis laten afleveren.”
-
In het voorraadbericht zijn afspraken gemaakt over het moment waarop voorraadmutaties moeten worden doorgevoerd.
“Het belang neemt toe nu steeds meer leveranciers hun goederen in consignatie leveren en zelf de voorraden in de winkels beheren.”
GS1 Nederland is nu bezig de technische aanpassingen in de berichtenset te verwerken. Dit stelt de deelnemers uit de modesector in staat zo snel mogelijk over te schakelen op de aangepaste standaard.
Truus Omta is commissaris bij Piet Zoomers en zit in de GS1 Business council mode.