TOP

Van hooligans tot high fashion: de opkomst van Stone Island

Stone Island is een merk dat doordrenkt is van cultuur, geschiedenis en onmiskenbaar briljant design. Het is nu niet alleen wereldberoemd om zijn experimenten met materialen, het is ook het kloppende hart van de authentieke subcultuur en straatstijl. In dit artikel lees je meer over het verhaal van dit merk! 

Stone Island, opgericht in 1982 in de Noord-Italiaanse stad Ravarino, is het geesteskind van Massimo Osti, een revolutionaire modeontwerper en kledingingenieur uit Bologna. Vernoemd naar de nautische romans van Joseph Conrad, werd het bedacht met een diepe filosofie van onderzoek, experimenten en functie. Osti ontwierp niet alleen mode, hij ontwikkelde het. Hij ontwikkelde duizenden nieuwe stoffen, behandelingen en verfprocessen, en creëerde nieuwe mogelijkheden van wat kleding zou kunnen zijn. Het merk bracht warmtegevoelige truien uit die van kleur veranderen met de temperatuur en een  “vloeibaar reflecterend jasje” dat licht weerkaatst door kleine glazen microbolletjes die met de hand op het oppervlak zijn geverfd en vervolgens in een oven worden gedroogd.

Even interessant als de kledinginnovatie is de subculturele betekenis van Stone Island als onderdeel van de Britse voetbalstadions van de jaren ’80. Rond die tijd begonnen Britse voetbalteams consistentere successen te boeken in Europese toernooien, wat betekende dat massa’s diehard jonge fans regelmatig naar exotische Europese bestemmingen reisden. Tijdens hun reizen kwamen ze verschillende stijlen tegen die door de jeugd van die landen werden gedragen en ontdekten ze zeldzame merken die de terrassen van Engeland niet hadden gehaald. High-end, continentale sportkledingmerken zoals Stone Island, Sergio Tacchini, Fila, Gran Sasso en Lacoste werden enorm populair. 

De eerste Stone Island-enthousiastelingen waren een stijlbewuste Milanese jeugdstam uit de jaren 80, bekend als de ‘Paninaro’, die hun naam ontleende aan de panini-bars die ze in hun thuisstad verzamelden. Hun stijl is geïnspireerd op een vreemde mix van 50s americana en 60s mod, aangevuld met sportieve Italiaanse designerlabels. Het was de Paninaro-look die de diehard Britse voetbalsupporters meebrachten naar het VK en zich eigen maakten, en er hun eigen subcultuur omheen bouwden. Het werd bekend als de ’terrace casuals’-beweging. 

Volgens de legende werd Stone Island in 1992 het meest integrale merk in de casual terrasstijl. Nadat Engeland was uitgeschakeld in de groepsfase van het Europees Kampioenschap in Zweden, plunderden de fans blijkbaar een Zweedse kledingwinkel genaamd Genius en brachten ze een schat aan winkeldiefstal mee. ‘Stoney’ terug naar huis. Dit zou de gebeurtenis zijn die zijn plaats als een pijler van de informele cultuur heeft versterkt. 

Naarmate de tijd verstreek en subculturen verschoven, bleef Stone Island precies waar het was door bewegingen als de acid house en rave scene. Maar het was een samenwerking in 2014 met de Amerikaanse streetwear-gigant Supreme, die de populariteit van het merk over de vijver en naar de mainstream katapulteerde. Rappers als A$AP Nast, Travis Scott en Drake droegen allemaal kledingstukken met het iconische kompaslabel op de linkermouw en Stone Island werd minder een subcultureel iets, maar meer een cultureel iets. Beroemdheden maakten ruzie over wie Stoney als eerste ontdekte en de opkomst van Britse grimemuziek versterkte het belang van het merk nog meer.