TOP

Vijfjarig jubileum Hul le Kes, Costes opent drie nieuwe winkels, Primark wil click & collect-proef verder uitbouwen

Vijfjarig jubileum Hul le Kes, Costes opent drie nieuwe winkels, Primark wil click & collect-proef verder uitbouwen en Christian Louboutin & Shun Sudo presenteren The Button Flower collectie. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 14 maart.

Beeld: Hul le Kes

Vijfjarig jubileum Hul le Kes

Bij het vijfjarige jubileum van Hul le Kes presenteert het modelabel haar visie op hoe mensen in de hedendaagse samenleving op zoek zijn naar een nieuw persoonlijk ritme. Het modelabel onderzoekt op een holistische manier alternatieve mode systemen en technieken binnen hun eigen circulaire systeem. Hul le Kes deed dit de afgelopen vijf jaar samen met Reshare Store van het Leger des Heils, Gray Label, Allude en Yumeko. Ook door het geven van Dyeing Events om het bewustzijn over kleurgebruik in de textielindustrie onder de aandacht te brengen en met de productie die vanuit eigen huis werd uitgevoerd bij Hul le Kes Manufacturing Studio in Arnhem. Het vijfjarige bestaan ziet Hul le Kes als een kans om zijn verhaal over ecologisch en sociaal/culturele duurzaamheid in de mode verder te versterken en verdiepen. De presentatie stelt vragen bij de rol die individuen spelen binnen gemeenschappen en vertaalt de emotie van ambacht naar visuele integriteit. De herfst/winter collectie van 2024, handgemaakte accessoires die de individuele vervlochtenheid in de gemeenschap tot uitdrukking brengen, worden getoond door de modellen. De collectie is geïnspireerd door de stilte en leegte van het leven aan de kust en strandjutten. Vanaf september zijn de items uit de getoonde collectie te verkijgen in onder andere Tokyo, München, Rotterdam, Zürich, Portland, Middelburg, Den Haag, Brugge, Zaltbommel, bij de Hul le Kes Store in Arhem en via de website. Hul le Kes ontwikkelde items in een zoektocht naar een nieuwe golflengte en frequentie van onze maatschappij. Kledingstukken die aansluiten bij de missie van het bedrijf dat alternatieve manieren van het modesysteem onderzoekt en bewerkstelligt. Dat is de werkwijze van Hul le kes, daarbij wordt er binnen hun sociale onderneming alleen met bestaande materialen gewerkt, vertaald in genderneutrale kledingstukken. Vintage wollen kleden voor jassen en accessoires, wollen stoffen afkomstig uit de oude voorraad van een gepensioneerde kleermaker, antiek Frans linnen, oude katoenen overalls van het leger en marine en katoen van oud beddengoed; aangevuld door een divers aanbod aan bestaande stoffen. De kleding draagt bij aan een nieuwe luxe door haar ambachtelijke handwerk, dat bewerkt is met natuurlijke verf processen en materialen. Luxe waarbij kwaliteit, esthetiek en positieve impact op mens en milieu in balans worden gebracht. Tijdens de presentatie wordt zijn liefde voor de vergankelijkheid en reparaties van dingen in het licht gezet door een aantal medewerkers van Hul le Kes Recovery Studio. De Recovery Studio is het herstelatelier voor mensen en textiel, welke 2,5 jaar geleden is opgezet door Hul le Kes.

Costes opent drie nieuwe winkels

Costes is onderdeel van dochteronderneming The Sting Companies B.V., een Nederlandse modegroep die verschillende kledingmerken bezit. De dochteronderneming is sinds 1982 opgericht en heeft haar kantoor in Lijnden. Costes is een Nederlands modemerk dat bekend staat om haar trendy kleding voor vrouwen. Van city chic tot stijlvol zakelijk, van tijdloos basic tot avontuurlijk rebels en de perfecte must-have denim collectie met de perfecte accessoires die bij jouw outfit passen. De eerste Costes-winkel werd in Nederland geopend in 2013. Inmiddels heeft Costes bijna 40 winkels in Nederland. In 2017 werd het eerste buitenlandse filiaal geopend in Antwerpen. Costes opent binnenkort drie nieuwe winkels in Nederland. De eerste opening was vandaag in Hilversum. Op 21 maart, volgende week, opent de winkel in Middelburg en op 18 april opent de winkel in Delft.

Primark wil click & collect-proef verder uitbouwen

Primark, Fast Fashionretailer, wil haar click & collect-proef uitbreiden naar meer winkels en mogelijk ook naar markten buiten Groot-Brittannië. De proef is ‘heel goed’ verlopen en past bij de strategie van Primark, laat Paul Marchant, CEO weten. Vorig jaar is Primark gestart met de click & collect-service, waarbij klanten voornamelijk kinderkleding konden bestellen. Afgelopen september voegde Primark hier dameskleding aan toe. Het ging om een proef van 57 winkels in bepaalde delen van het Verenigd Koninkrijk. De click & collect-service trok meer klanten naar de winkels. Marchant laat weten dat klanten online een grote mand vullen om af te halen en als ze dan in de winkel zijn, voegen ze hier een tweede mand aan toe. Paul Marchant ziet de kans om de proef uit te breiden naar meer winkels en misschien zelfs naar meer markten. Maar of de CEO met deze opmerking ook op Nederland doelt, is nog onbekend. Eerder in 2023 liet Primark al weten dat er in Nederland nog geen plannen zijn voor click & collect. Echter is er wel een vernieuwde website gelanceerd waarop de winkelvoorraad te zien is. Hoewel de click & collect-proef succesvol was, blijft de CEO van Primark van mening dat thuisbezorging nog steeds geen logische stap is. Dit komt door de lage gemiddelde verkoopprijs en afhandelingskosten. Op dit moment heeft Primark meer dan 400 winkels in 16 landen in Europa en de Verenigde Staten. Tegen het einde van 2026 streeft Primark ernaar om 530 winkels in haar winkelbestand te hebben. Er is een kans dat Primark in meer continenten aanwezig wil zijn, aldus de CEO, waaronder Zuidoost-Azië, het Midden-Oosten, India, Zuid-Amerika en Midden-Amerika. Wil je graag meer lezen, weten over Primark en diens doelen voor de toekomst? Lees hier het inspirerende interview dat wij hadden met Paul Marchant..

Christian Louboutin & Shun Sudo presenteren The Button Flower collectie 

Frans modeontwerper, Christian Louboutin staat vooral bekend om zijn luxueuze schoenen. De eerste boetiek werd in 1991 in Parijs geopend. Het opvallende element van Louboutin-schoenen is de rode zool. Naast de schoenen produceert het merk ook handtassen, accessoires en cosmetica. Christian Louboutin en de Japanse kunstenaar Shun Sudo onthullen samen een spannende lifestyle-capsule met kleurrijke schoenen en accessoires voor zowel dames als heren, als onderdeel van de SS24-collectie. Om de samenwerking te illustreren; Button Flower Blossoms wordt een beperkte capsule collectie gesierd door kunst, gemaakt door de Japanse kunstenaar Shun Sudo. Vanaf nu is de collectie op de website en in een aantal van de Christian Louboutin-boetieks (wereldwijd) te verkrijgen.