TOP

Waarom is verkoopinformatie delen zo belangrijk? Het antwoord van Just Brands

GS1 betrekt hun klanten zoveel mogelijk bij de ontwikkelingen in de branche. Om dit te waarborgen, organiseert GS1 Nederland overleg tussen bedrijven en organisaties uit de modebranche. "Als je de informatie van de winkelvloer terugkoppelt naar de groothandel, kun je een veel betere collectie samenstellen."

GS1 Nederland brengt partijen – retailers en leveranciers – uit de modeketen bij elkaar met als doel ketenbreed samen te werken aan een efficiëntere en slagvaardige keten. Het gaat om het gestandaardiseerd vastleggen en delen van informatie.

Bedrijven bespreken binnen GS1 marktontwikkelingen, stellen prioriteiten en doelen voor implementatie van oplossingen in de hele sector. Die bedrijven vormen de GS1 business council mode. Dorien Mouthaan is de sectormanager mode binnen GS1, zij laat graag haar GS1 business councilleden aan het woord.

In deze column aan het woord: Arjan van der Heijden, operationeel manager bij het Nederlandse modebedrijf Just Brands, is voorzitter van de business council Mode bij GS1 Nederland.

Van luxe naar noodzaak

“Just Brands heeft het principe van samenwerken altijd hoog in het vaandel staan. Tien jaar geleden spraken we voor het eerst over EDI. We hebben altijd de toegevoegde waarde gezien van het delen van informatie. Maar waar samenwerken in de mode tussen leveranciers, distributeurs en retailers een tijd lang een luxe was, is het nu noodzaak geworden. Deze tijden vragen om een andere relatie. Nauwere samenwerking is nu een must.”

Inzicht in verkoopinformatie

“Vooral kleinere winkeliers opereren heel erg op basis van eigen smaak. Dat kan een tijd goed gaan, maar als iemand wat ouder wordt en de connectie met de doelgroep kwijt raakt, dan draagt die manier van werken ook een risico met zich mee. Ook daarom is het belangrijk om zo goed mogelijk inzicht te hebben in de verkoopinformatie, zowel voor leverancier als winkelier.”

“Als je de informatie van de winkelvloer terugkoppelt naar de groothandel, kun je een veel betere collectie samenstellen. Het kan de basis vormen voor een productie- en marketingbeleid. Het opent ook mogelijkheden voor andere manieren van samenwerken, bijvoorbeeld shop-in-shop modellen. Door EDI-integratie kun je samen nog meer uit die vierkante meters halen. Nu is het vaak zo dat tegen de tijd dat men hoort dat een truitje uit de zomercollectie niet loopt, het alweer tijd is voor de volgende collectie. Dat is een volkomen achterhaalde situatie. “

Cultuur doorbreken

“Veel ondernemers denken dat werken met EDI betekent dat de verkoopinformatie die ze met hun leverancier delen, gelijk volledig inzicht in de boeken geeft. Dat is niet het geval.  Ook zijn veel ondernemers bang om te vertellen hoe het nu echt met de doorverkoop van bepaalde producten gaat. Ze vrezen dat die kennis er toe leidt dat ze hun vrijheid om te onderhandelen inleveren.”

“Die cultuur van wantrouwen moet doorbroken worden. Want hoe meer deelnemers hoe meer informatie delen, des te beter kan de branche als geheel anticiperen op ontwikkelingen in de markt. Voor meer betrouwbaarheid en effectiviteit heb je die massa nodig.”

“Net zoals deze tijd de samenwerking tussen de verschillende ketenpartners bevordert, zie je dat de daadkracht om stappen te zetten ook enorm is toegenomen. Ik zie het in mijn eigen organisatie maar ook daarbuiten. Overal staan mensen op die bereid zijn om te investeren. Ik zou iedereen die met EDI aan de slag gaat willen adviseren om niet het wiel opnieuw uit te gaan vinden. Maar pak het op, samen met collega’s. De ervaring is er. Het is slechts een kwestie van delen.”