Waarom je offline marketing niet moet vergeten
Marketing lijkt zich bijna alleen nog maar online af te spelen. Wie de meeste clicks en views kan verzamelen, wint. Maar die views, die tellen we alleen nog maar online. Hoe zit het met jouw offline zichtbaarheid?
Marketing speelt zich overal af
SEO, SEA, social media, e-mailcampagnes, contentmarketing: wie marketing zegt, denkt meestal hieraan. Het is tot een ware kunst verheven, waar ook de nodige techniek achter schuilt.
Nog maar zelden investeren we in traditionele offline marketing. In het straatbeeld, bijvoorbeeld. Of op je deurmat. Op evenementen. Folders, posters, branding op artikelen die je medewerkers dragen. En dat is zonde. Want dit zijn juist slimme manieren om ‘’onopvallend’’ op te vallen.
Het bereik is dan misschien wel kleiner, maar vooral voor fysieke winkels kan lokale, offline marketing een groot verschil maken.
Offline marketing is relatief goedkoop
Wanneer het gaat om zichtbaarheid, is offline marketing een sterke tool. We zien dagelijks honderden advertenties voorbij komen op onze smartphone of laptop, waardoor we er nauwelijks nog gevoelig voor zijn. Met offline reclame kun je opvallen – als je het tenminste slim aanpakt. Beeld en tekst moeten zo samenwerken dat het geen dertien-in-een-dozijn advertentie wordt, maar juist eens wat anders is.
En daarvoor hoef je heus niet te investeren in een heel billboard. Je zult versteld staan van hoe relatief goedkoop lokaal adverteren in het straatbeeld kan zijn. Het kan zelfs gratis – als je relevante ondernemers met een gelijksoortige doelgroep vraagt of je iets op mag hangen.
Laat je inspireren door deze offline marketing ideeën:
- Posters en billboards: in een bushokje of langs de snelweg: dit soort advertenties vallen meer op dan je denkt. Het is niet voor niets dat zelfs grote merken hier nog gebruik van maken.
- Flyers en brochures: soms kan het makkelijker zijn om iemand snel een brochure mee te geven, dan te zorgen dat ze de juiste socialmediakanalen volgen.
- Relatiegeschenken: met branding op iets kleins als een pen kun je makkelijk top of mind blijven.
- Voertuigreclame: voor lokale ondernemingen kan voertuigreclame een groot verschil maken.
- Reclame op kleding: een jas of shirt met een logo kan net dat laatste sneaky zetje zijn.
- Radioreclame: soms zijn we moe van het kijken, maar kunnen we wel nog luisteren. Duik daarom eens in de mogelijkheden van radiospotjes.
Belangrijke tip: zorg dat je herkenbaar en vindbaar bent
Maak het niet te cryptisch: zorg dat je naam of logo duidelijk zijn. Bovendien kun je een QR-code toevoegen aan je poster, folder of brochure zodat mensen direct op de juiste pagina terechtkomen.
Vergeet geen call to action toe te voegen
Wat wil je dat iemand doet nadat hij je advertentie heeft gezien of brochure heeft gelezen? Maak het makkelijk en stippel de volgende stappen al voor ze uit. Dat kan door een QR-code, maar op z’n minst door een website of telefoonnummer te vermelden. Pro-tip: door een speciale landingspagina aan te maken voor bezoekers die via offline reclame komen, kun je het effect nog beter meten.
Combineer online met offline
Ben je een online onderneming maar wil je de voordelen van offline marketing gebruiken? De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt kortingscodes verstoppen in posters en folders, zodat klanten nog meer reden hebben om daadwerkelijk bij je te kopen.
Ook kun je er een socialmediacampagne aan koppelen, bijvoorbeeld door hashtags of door klanten foto’s met je offline reclame te laten delen. Bedenk je eens: wat voor creatieve dingen kun je allemaal doen met een bushokje waar menig millennial zich graag mee laat fotograferen? Er is vast meer dan je denkt.