‘Weg met de MVO-manager…!’
Hoeveel slimmer doen kledingbedrijven het, die op zijn minst de marketingafdeling op het MVO-spoor hebben gezet? Bedrijven waar de CEO verder kijkt dan de eerstvolgende kwartaalcijfers en MVO weet om te zetten in kansen en nieuwe verdienmodellen.
Weg met dit 19de-eeuwse businessmodel!
We moeten weg uit het 19e-eeuwse businessmodel dat de textielsector nog steeds in zijn greep houdt. Alle inspanningen om dat model op de been te houden, door met dure audits de risico’s weg te nemen van instortende fabrieken en andere ellende, noem ik ‘pleisters plakken’. Goedbedoeld, maar op lange termijn weinig effectief.
De MVO-manager 2.0 investeert in innovatie. Zo onderzoeken een aantal grote zorginstellingen samen met MVO Nederland hoe ze hun bedrijfskleding circulair kunnen maken, met herbruikbare vezels, retoursystemen, gesloten verfprocessen, antibacteriële werking en ergonomisch support. Dat laatste is een techniek die ze bij Nike vandaan halen en zorgt voor minder ziekteverzuim bij verpleegkundigen.
Het denken kantelt
Het zorgproject is inmiddels opgemerkt door grote bedrijven als Dura Vermeer en NS. Zij willen ook circulaire bedrijfskleding. Net als het leger en de politie overigens. Als je dan als bedrijfskledingproducent nog steeds inzet op lineaire wegwerpkleding, ben je straks out-of-business.
Ook in de veel moeilijker ‘fast fashion’-markt kantelt het denken. Een aantal grote jeansmerken en retailers werken samen met MVO Nederland hard aan een circulaire denim: een broek die terugkomt bij de producent, wordt vervezeld of vermaakt in gespecialiseerde fabrieken in lagelonenlanden. Dat vraagt vergaande samenwerking in de hele keten en dus meer betrokkenheid bij arbeidsomstandigheden. Bangladesh innoveert en profiteert mee.
In een wereld waarin dit soort initiatieven de standaard wordt, is de MVO manager 1.0 overbodig. Wat we wel nodig hebben: ambitieuze CEO’s die goed kunnen rekenen, die willen besparen op grondstoffen en audits, die het voordeel inzien van tevreden werknemers en die met een goed marketingverhaal nieuwe markten weten aan te boren. Het is de enige weg vooruit.
Michiel van Yperen is Sectormanager Textiel bij MVO Nederland: hét nationale bedrijvennetwerk voor duurzaam ondernemen.