TOP

Zalando: ‘Nederlanders verwelkomen technologie tijdens (online) winkelen’ 

Uit een onderzoek door iVOX, in opdracht van Zalando, blijkt dat Nederlandse consumenten openstaan voor technologische vernieuwingen tijdens het online of offline winkelen. Consumenten zijn vooral geïnteresseerd in tools die helpen bij het vinden van de juiste maat. Daarom introduceert Zalando nu een nieuwe virtuele paskamer, en Textilia kreeg alvast een voorproefje…

Beeld: Zalando

Virtueel passen van kleding en schoenen is een van de meest gewaardeerde innovaties, zowel in fysieke winkels als online. Ongeveer een derde van de ondervraagden toont interesse in AI-gebaseerd winkeladvies en gepersonaliseerde aanbevelingen, legt senior communicatiemanager Gilbert Kreijger ons uit. Deze bevindingen worden bekendgemaakt samen met de lancering van een nieuwe virtuele paskamer van Zalando en Levi’s, die voor het eerst gebruikmaakt van de persoonlijke afmetingen van klanten. Dit volgt kort na de introductie van de AI-gebaseerde Zalando Assistant in Nederland en andere markten. Deze innovaties helpen klanten sneller producten te vinden die bij hen passen en kunnen het aantal retouren verminderen. Iets waar duidelijk behoefte aan is. 

Consumenten zijn erg geïnteresseerd in technologieën die hun winkelervaring eenvoudiger maken, vooral als het gaat om het vinden van de juiste pasvorm, zo blijkt. Meer dan twee derde van de Nederlandse consumenten (69%) mist de mogelijkheid om kleding te passen tijdens online winkelen, wat het meest gemiste aspect is ten opzichte van fysiek winkelen. Op de vraag wat het winkelen van kleding en schoenen makkelijker of leuker zou maken in winkels of webshops, gaven consumenten het vaakst aan behoefte te hebben aan hulpmiddelen zoals maat- en pasvormscanners, virtueel passen en beelden die tonen hoe kleding bij anderen staat. 

Innovaties bieden niet alleen gemak, maar versterken ook het vertrouwen van consumenten, vooral dus bij het kiezen van de juiste maat. Ongeveer 64% van de Nederlanders vertrouwt op maattabellen en klantbeoordelingen om de juiste maat te bestellen, blijkt uit de resultaten. Meer dan de helft (52%) zou een virtuele paskamer of augmented reality gebruiken om eenvoudiger de juiste maat en pasvorm te vinden. 

Zalando’s innovaties 

In hoeverre speelt Zalando in op deze behoefte, dit ‘probleem’? Dit doen zij op dit moment met:

  • Zalando’s AI Assistant
  • Maatadvies d.m.v. (twee)  foto’s
  • Virtuele paskamer
  • Inspiratie en entertainment:

○ Trend Spotter (trends gebaseerd op data) 

○ Stories on Zalando (in het kader van ‘content first’) 

Een verbeterde virtuele paskamer 

De nieuwste innovatie die Gilbert aankondigt, is de virtuele paskamer die naar een hoger niveau getild is, door klanten in staat te stellen een 3D-avatar te creëren op basis van hun lichaamsmaten. Deze nieuwe functie, die voor het eerst de lichaamstechnologie van Zalando integreert met de virtuele paskamer, biedt een gepersonaliseerde winkelervaring.

De pilot, die in 14 Europese markten wordt gelanceerd, stelt klanten in staat om virtueel een selectie van Levi’s kledingstukken voor mannen en vrouwen te passen. Sinds de eerste pilot in 2022 hebben meer dan 80.000 klanten de virtuele paskamer gebruikt, wat heeft bijgedragen aan een beter begrip van hoe kledingstukken passen en het verminderen van retourzendingen. Pelin Anlu Bedirhanoglu, Director of Product Size and Fit bij Zalando, legt uit: “In eerdere versies van onze virtuele paskamer waren 3D-avatars gebaseerd op statistische modellen. Maar ieder lichaam is uniek. Door onze lichaamstechnologie te integreren, kunnen klanten nu avatars creëren die hun individuele lichaamsvorm nauwkeurig weerspiegelen.”

De nieuwe virtuele paskamer is beschikbaar in 14 Europese landen en biedt een selectie van Levi’s bovenkleding voor mannen en vrouwen. Deze ervaring wordt vier weken lang getest om de nodige inzichten te verzamelen voor verdere ontwikkeling van de technologie. Klachten over traditionele paskamers zijn onder andere een gebrek aan ruimte (41,1%), zorgen over hoe kleding past (23,6%) en het gevoel opgejaagd te worden (23,1%). Met de verbeterde virtuele paskamer van Zalando kunnen klanten via hun telefoon comfortabel visualiseren hoe verschillende maten op hun lichaam zullen staan en een 360º weergave bekijken. Ze kunnen ook in- en uitzoomen voor een gedetailleerdere inspectie. Dit initiatief belooft niet alleen de klanttevredenheid te verhogen, maar ook de tevredenheid van merkpartners te verbeteren door retourpercentages te verlagen.

Fabio Baum, General Manager Benelux & Nordics: “De bevindingen van het onderzoek bevestigen dat innovaties en personalisatie alleen maar belangrijker worden in retail. Nederlanders willen dat merken een hoogwaardige en inspirerende winkelervaring aanbieden. Ze willen dat het makkelijk is om de juiste maat te vinden en leuk om nieuwe mode te ontdekken. Zalando neemt hier een leidende rol in door te blijven innoveren en nieuwe standaards te zetten voor het winkelen van mode, lifestyle en beauty.”