Zara: sneller en goedkoper langs de kassa met RFID
Modebedrijven kijken met steeds meer aandacht naar de business cases achter RFID. Daarom laat Dorien Mouthaan, sectormanager mode bij GS1 Nederland in dit blog een inspiratieverhaal zien om zo de praktijk te laten zien, ervaringen te delen en daarmee drempels voor een brede implementatie van RFID te verlagen.
Over het gebruik van RFID in de modebranche en haar praktijk organiseert GS1 Nederland samen met het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), Vereniging Logistiek Management (VLM), GS1 Belgium & Luxembourg, GS1 Nederland en de Expertgroep RFID in de mode in de Benelux op 11 januari 2018 een RFID-event.
Zara’s klanten ergeren zich aan lange wachtrijen bij de kassa
Zara experimenteert in het Verenigd Koninkrijk met zelfscankassa’s. Met deze technologie, gebaseerd op RFID-tags, wil de retailer de consument sneller langs de kassa helpen en tegelijkertijd in personeelskosten snijden die weinig waarde toevoegen. Eén van de irritaties van de Inditex-keten, aldus een Britse modejournaliste van Vogue UK, zijn de lange wachtrijen bij de kassa. Deze kunnen soms oplopen tot langer dan een half uur. Met de zelfscanmodules kan een consument nu tussen de 5 en 10 minuten zijn of haar spullen laten scannen en afrekenen.
De eerste reviews
De eerste reviews zijn onverdeeld positief: de zelfscankassa en de interface zijn zeer gebruiksvriendelijk. ‘Bovendien kun je zelf de tags verwijderen. Het mooiste is echter dat je niet hoeft te scannen. De module scant op afstand de artikelen en plaatst deze in een virtueel boodschappenmandje op de display.’ Dit scannen op afstand is mogelijk door de RFID-labels die zijn bevestigd op de kledingstukken.
Een Radio Frequency Identification (RFID)-tag bevat een chip waarop informatie over het product is opgeslagen (productidentificatienummer, stoffen, productielocatie etc.). Deze informatie kan van de chip ‘gelezen’ worden door andere systemen, zoals een zelfscankassa.
Besparen door real-time inzicht
Het communicatieve karakter van de RFID-technologie maakt dat deze breder en gebruiksvriendelijker kan worden ingezet dan gangbare productidentificatie-technologieën. Naast zelfscanning zet Zara RFID ook in voor de interne logistiek. Zo wordt elke keer als een bepaald item in de winkel wordt gescand en afgerekend, een bericht verstuurd naar het (winkel)magazijn om dit artikel aan te vullen. Doordat de RFID-scans gemakkelijker, lees sneller, gelezen kunnen worden, hebben retailers real-time inzicht op welke locaties de afzonderlijke items zich bevinden.
“Zonder RFID kost het ongeveer 40 uur om een complete inventaris op te maken. Met zogenaamd RFID-pistolen is dit ongeveer 5 uur.”
Het inventariseren van de winkelvoorraad is ook aanzienlijk minder tijdrovend. Zonder RFID kost het ongeveer 40 uur om een complete inventaris op te maken. Met zogenaamd RFID-pistolen is dit ongeveer 5 uur. Het spreekt voor zich dat Zara met de RFID-zelfscanners bespaart op de arbeidsuren voor de kassa’s. Het zijn uren die niet noodzakelijkerwijs bijdragen aan de winkelbeleving en bijvoorbeeld beter kunnen worden ingezet voor consumentenadvies.
Strijd tegen fake mode-artikelen
Ook buiten de winkel zien experts de toegevoegde waarde van RFID. In de mode supply chain is counterfeiting – het kopiëren van merkartikelen – een heet hangijzer. Volgens de Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) wordt er per jaar voor 450 miljard dollar aan fake merkartikelen verhandeld. Dit levert de branche – producenten en retailers – een enorme omzetderving op en beschadigt bovendien hun zorgvuldig opgebouwde merkimago’s.
Vandaar dat high-end producenten en/of retailers als Benetton of Salvatore Ferragamo al RFID-tags verwerken in een deel van hun assortiment met het specifieke doel om namaak tegen te gaan. Immers, de RFID-tags geven specifieke, niet te kopiëren informatie over de merkartikelen. Dit biedt consumenten ook de garantie dat ze een echte Benetton kopen.
Technologie binnen handbereik retailers
De voordelen van RFID zijn legio. Een horde voor bedrijven om te nemen, was dat de tags verhoudingsgewijs duur waren en de voordelen niet opwogen tegen de hoge kostprijs. Kortom, de business case om van de barcode naar RFID te gaan, moest nog uitgewerkt worden. Deze situatie is in de loop der jaren veranderd. Inmiddels maken retailers wereldwijd gebruik van zo’n 9 miljard RFID-tags per jaar, aldus cijfers van IDTechEx. Hierdoor is de prijs per tag fors gedaald – met ongeveer een factor drie – waardoor de technologie binnen handbereik van retailers is gekomen. Als partijen als Zara honderden miljoenen RFID-tags afnemen, dan daalt de prijs per tag nog verder voor specifieke afnemers.
De vraag is wel: is RFID de definitieve technologie voor retailers om hun merken te beschermen en (interne) logistieke processen te optimaliseren? ‘Ik zie niet zo gauw een technologie die RFID zal verdringen’, aldus Mark Roberti, hoofdredacteur van het Amerikaanse RFID Journal. ‘De toepassingen zijn zoals eerder vermeld legio. Het kan de modeketen radicaal transformeren.’
Dorien Mouthaan is sectormanager mode bij GS1 Nederland. GS1 Nederland levert als kennispartner gastartikelen aan Textilia.
Foto: By Gpccurro (Own work) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons