Zijn domeinnamen geld waard?
In dit geval had de distributeur het merk jarenlang verkocht en had hij ook een website voor deze producten aan de domeinnaam gekoppeld. Nu de relatie was beëindigd verlangde de leverancier de domeinnaam terug, mede omdat het gebruiken van de domeinnaam in strijd zou zijn met het merkrecht van de leverancier.
Dit laatste is weer niet per se het geval. Bij de registratie van domeinnamen geldt in principe: “wie het eerst komt, die het eerst maalt”. Alleen als de domeinnaam gelijkend is aan een merknaam, dan zou de merkhouder de overdracht van de domeinnaam kunnen vorderen. Dit is weer anders als de houder van de domeinnaam een gerechtvaardigd gebruik heeft voor de domeinnaam en dit niet tot verwarring zal leiden bij de afnemers over de herkomst van de goederen.
Als een voormalig distributeur de domeinnaam blijft gebruiken, dan zal dit al snel tot verwarring leiden aangezien de afnemers zullen denken dat de distributeur nog steeds actief is voor de leverancier. Hij zal de domeinnaam dus na beëindiging van de relatie moeten overdragen. Zo lang hij echter nog een voorraad heeft en daadwerkelijk nog merkproducten van de leverancier verkoopt, mag hij echter de domeinnaam blijven gebruiken.
Uiteraard kan de distributeur bij de overdracht van de domeinnaam wel vergoeding van de gemaakte (registratie)kosten voor de domeinnaam vragen, of de ontwikkelingskosten voor de website, indien de leverancier die wil overnemen.