Zo duurzaam is Dante6: ‘We zijn een sociaal gedreven onderneming’
Tijdens de research voor het profiel van Dante6 in Textilia 1, de special vrouwenmode, kwam het al sterk naar voren: retailers die het merk inkopen vragen zich af in hoeverre Dante6 verantwoord onderneemt. We legden daarom de vraag voor aan ceo Arlette Huisman.
Menselijke maat
“We zijn een sociaal gedreven onderneming”, antwoord Huisman. “Dit betekent dat we op diverse manieren goed proberen te doen.” Wat opvalt is dat Dante6 niet alleen op grote schaal impact wil maken, maar juist ook de menselijke maat in het oog houdt. Zo krijgen de medewerkers ter compensatie van de co2-uitstoot een boom voor hun verjaardag in plaats van een materialistisch cadeau. Op het hoofdkantoor wordt zorgvuldig het afval gescheiden en wordt milieuvriendelijke zeep gebruikt van het merk Marie Stella Maris, dat wereldwijd bijdragen levert aan schoon drinkwater. Ook werkt Dante6 regelmatig samen met Stichting Leontienhuis. Zo heeft Arlette Huisman in 2019 samen met een enthousiast team de Amstel Gold Race gefietst om geld om te halen voor mensen met een eetstoornis.
Tekst gaat door onder de foto
Evementen
Daarnaast staat het vergroten van de kennis van duurzame mode hoog op de agenda. Huisman: “Jaarlijks bezoeken we verschillende evenementen als Copenhagen Fashion Summit (een internationaal business event met grote aandacht voor innovatie op het gebied van duurzaamheid) en het sustainable event van ABN-AMRO. We geloven in het collectief, transparantie en betere oplossingen. We laten ons inspireren tijdens dit soort bijeenkomsten, maar ook door leveranciers en de stappen die andere labels hierin nemen. Ook laten we ons vier keer per jaar bijpraten door sustainability consultant Deepa Hingorani.”
Site
Op de site van Dante6 geeft het retailers en consumenten meer inzicht in de duurzame stappen die het label al heeft genomen. Onder het kopje ‘Beliefs’ vind je het onderwerp ‘sustainability’. Hierin vertelt het onder meer over de gecertificeerde producenten (meer hierover vind je onder het kopje ‘who makes our clothes’ en ‘our partners’). Aandacht is er daarnaast voor de verantwoorde materialen. Waaronder het duurzaam geproduceerde viscose Ecovero by Lenzing, waarbij vijftig procent minder water wordt gebruikt, diervriendelijke alpaca-wol, recycled polyester en fur free fur.
Overproductie geminimaliseerd
Door de automatiseringsslag – waarvoor meer aandacht in Textilia 1 – zijn er meer duurzame stappen genomen. De gegevens van de retailers, de eigen e-commerce en winkels worden geanalyseerd. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat overproductie wordt geminimaliseerd. Als het aan Huisman ligt blijft het hier niet bij. Voor de uitlevering van de voorjaar/zomer 2020 collectie worden meer verantwoorde verpakkingen gebruikt.
Dante6 wil dit jaar verder een digitale showroom testen, waardoor minder samples geproduceerd hoeven te worden en zit er een ‘vintage bibliotheek’ in de pijplijn. Hierbij kunnen klanten nog kwalitatief goede items naar de winkel brengen, die daar opnieuw verkocht kunnen worden. “We zijn geen frontrunners en nog niet perfect”, zegt Huisman. “Maar onze ambitie is om de komende seizoenen meer sustainable collecties te ontwikkelen. En consumenten hiervan bewust te maken. Dit alles is een doorlopend proces.”
Tijdens het publiceren van dit artikel is tot groot verdriet van het hechte Dante6 team de ambitieuze, committed en immer positieve collega en vriendin Virginie Naaktgeboren, sales operations manager bij Dante6, op 38-jarige leeftijd overleden. De 90’S Manhattan AW20 collectie wordt ter nagedachtenis opgedragen aan Virginie, opdat zij in ieders hart mag voortleven.